Hide metadata

dc.date.accessioned2013-10-15T09:18:43Z
dc.date.available2013-10-15T09:18:43Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37239
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien innen fremmedspråksdidaktikk er at ”praktisk tilnærming” ble lansert som et slagord for norsk fremmedspråksopplæring i Stortingsmelding 30 (2003-2004) Kultur for læring, etter år med stort frafall i faget på ungdomstrinnet. Da Læreplan i fremmedspråk (LK06) og andre utdanningspolitiske grunnlagsdokumenter i liten grad presiserer innholdet i en praktisk tilnærming, er hovedproblemstillingen for studien hvordan norske fremmedspråkslærere forstår det å bruke en praktisk tilnærming i faget, som teori/på tankeplanet, og i praksis/gjennomført i undervisning. Jeg ser også på graden av samsvar mellom lærernes tanker rundt begrepet og deres undervisningspraksis, samt mellom lærernes forståelse av praktisk tilnærming og måten begrepet omtales på i teorigrunnlaget for studien. Studien bruker en kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder: en caseundersøkelse med intervjuer og observasjoner av seks fransklærere på ungdomstrinnet i Oslo/Akershus, og en landsomfattende, elektronisk og primært kvantitativ spørreskjemaundersøkelse besvart av 85 ungdomsskolelærere i tysk, fransk og spansk. Resultatene viser at respondentenes forståelse av praktisk tilnærming har mye til felles med omtalen i teorigrunnlaget og i stor grad samsvarer med generelle beskrivelser av kommunikativ språkundervisning. Lærerne forbinder først og fremst praktisk tilnærming med bruk av målspråket, særlig muntlig, gjerne i såkalte turistsituasjoner og med innslag av digitale verktøy samt lek/spill og taktile aktiviteter. Vokabular, grammatikk og kultur trekkes inn i den grad det styrker elevenes kommunikative ferdigheter på målspråket. Imidlertid er komponentene bruk av digitale verktøy og muntlig kommunikasjon på målspråket i mindre grad til stede i lærernes undervisning enn i deres uttalelser om praktisk tilnærming. Man bør derfor sette ytterligere søkelys på sistnevnte komponenter i framtidig forskning innenfor fremmedspråksdidaktikkfeltet samt i forbindelse med (etter- og videre-)utdanning av fremmedspråkslærere i Norge.en_US
dc.language.isonoen_US
dc.subjectfremmedspråksopplæring
dc.titlePraktisk tilnærming i teori og praksis. Ungdomsskolelæreres forståelse av en praktisk tilnærming i fremmedspråksundervisningenen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.creator.authorHeimark, Gunn Elin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-38743
dc.type.documentDoktoravhandlingen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37239/1/181_Heimark_materie-1.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata