Hide metadata

dc.date.accessioned2013-09-12T10:39:11Z
dc.date.available2013-09-12T10:39:11Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-25en_US
dc.identifier.citationLøvgren, Andrè. Kunnskapssyn i ord og bilder. Tekstanalyse av et sosialkognitivt treningsprogram. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/37095
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å utforske og undersøke kunnskapsoppfatninger i et sosialkognitivt treningsprogram. Treningsprogrammet er en av flere behandlingstilnærminger utarbeidet for om mulig bedre sosial fungering blant personer med alvorlig psykisk lidelse. Tilnærmingen kan forstås som å overføre kunnskap. Hensikten med oppgaven er da å undersøke mer om hva slags type kunnskap som søkes overført og hvordan dette kan sies å påvirke personene som inngår i treningsprogrammet. For å belyse kunnskapsoppfatningene i treningsprogrammet, bruker jeg teorier om forholdet mellom realisme og sosial konstruktivisme. Disse posisjonene innen virkelighetssyn innebærer også konsekvenser for kunnskapsoppfatninger. Jeg har brukt teoriene til den kanadiske filosofen Ian Hacking for å forstå mer av treningsprogrammet i et kunnskapsperspektiv. Jeg har brukt kvalitativ tekstanalyse i min nærlesning av deler av treningsprogrammets tekst og bilder. Overordnet metode er en interaksjonistisk tilnærming til og forståelse av tekster. Resultatene peker tydelig i retning av at treningsprogrammet bygger på et realistisk virkelighetssyn. Kunnskap og innsikt som formidles, synes å være oppfattet som direkte utledet av naturen. Treningsprogrammets deltagere ses som mottagere av denne forhåndsgitte kunnskapen. Effekten av treningen synes av programmet da å skulle komme av seg selv, så fremt kunnskapen er innlært og forstått av deltagerne. Konklusjonene som kan trekkes, spenner over flere temaer. En hovedkonklusjon kan likevel være å fokusere mer på deltagerne og deres individuelle situasjon. Ved å inkludere det materiale deltagerne selv tar med seg for å skape mening og forståelse i møte med treningsprogrammet, vil kanskje utbytte for den enkelte deltager økes og relevansen til treningsprogrammet muligens styrkes.nor
dc.description.abstractAbstract This master thesis aims to investigate and explore kinds of knowledge in a social cognition training program. The training program is one of many approaches trying to treat and improve social functioning in people suffering from severe mental illness, as schizophrenia. In one way, the training program can be said to transfer knowledge. My purpose is to look at kinds of knowledge being transferred, and how this view of knowledge can be said to influence and affect people undertaking the program. I will use theories about the relationship between social constructionism and realism to illuminate view of knowledge being expressed by the training program. These positions, concerning what reality is and what reality looks like, do seem to make an impact on what knowledge is said to be. I will make use of the theories of the philosopher Ian Hacking to understand the training program in a perspective of knowledge. The overall method is strongly influenced by an interactional perspective in approaching and understanding text and literature. In my close textual reading of the text and pictures of the training program, I make use of linguistic text analysis. Results clearly show that the training program presupposes a realistic view of the world. The knowledge and insight being mediated, typically seems to be directly deriving from nature itself. The participants seem to be understood as recipients of this pre-specified “true to nature” knowledge. When this knowledge is learned and comprehended, the effect and outcome of the social cognitive training will, as seen by the program, come naturally. My main conclusion is to pay more attention to the individual situation of the participants and the material these persons are bringing to the training program in their efforts to produce meaning and comprehension when encountering the training program.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleKunnskapssyn i ord og bilder. Tekstanalyse av et sosialkognitivt treningsprogramen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-09-12en_US
dc.creator.authorLøvgren, Andrèen_US
dc.subject.nsiVDP::800en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Løvgren, Andrè&rft.title=Kunnskapssyn i ord og bilder. Tekstanalyse av et sosialkognitivt treningsprogram&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-38565
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181284en_US
dc.contributor.supervisorEivind Engebretsenen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/37095/2/Lxvgren-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata