Abstract
Norske partiledervalg har tradisjonelt vært relativt lukkede og lite preget av åpen konkurranse. En selvstendig, kommersiell og konfliktorientert presse, samt en individualisering av politikken med et økt fokus på enkeltpolitikere, har bidratt til å endre politiske prosesser generelt og øke presset på partilederen over tid. Denne studien har som mål å undersøke i hvilken grad og på hvilken måte mediedekningen av partiledervalg har endret seg i perioden 1960 og frem til i dag, basert på en innholdsanalyse med 35 ledervalg og 1039 artikler i VG og Aftenposten. Resultatene demonstrerer en markant endring i både dekningens omfang og innhold. Lederdebattene har inntatt det offentlig rom med en kraftig økning i antall artikler, og en stadig tidligere omtale av debatt i forkant av faktiske lederskifter. Innholdsmessig har dekningen beveget seg fra saks- til spillorientering. Både konflikt- og personrammer har vært i økning, i stadig mer negativt vinklede artikler om ledervalg.