Hide metadata

dc.date.accessioned2013-09-19T11:00:20Z
dc.date.available2013-09-19T11:00:20Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-02en_US
dc.identifier.citationRütsche, Helene Sophie. Frokostmøter: en arena for erfaringsutveksling og forankring av Likeverdsprosjektet? . Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36917
dc.description.abstractLikeverdsprosjektet er bare et av mange samhandlingsprosjekter som ble igangsatt i forkant av samhandlingsreformen. Likeverdsprosjektet fokuserte på hvilke utfordringer helsevesenet i hovedstadsområdet har i forhold til å gi innvandrerbefolkningen et likeverdig helsetilbud. Problemstillingen til denne oppgaven dreier seg om hvorvidt et prosjektbasert tiltak, frokostmøter, bidro til erfaringsutveksling og forankring av et samhandlingsprosjekt i hovedstadsområdet. For å besvare denne problemstillingen ble det benyttet ulike iverksettingsteorier. Dette la grunnlaget for en vid analyse med utgangspunkt i oppgavens problemstilling. Teorien ble anvendt på empiri som i all hovedsak var fra kvalitative forskningsintervjuer med personer som på ulikt vis hadde bidratt til gjennomføringen av tiltaket. Funnene tilsa at å oppnå begge målene som ble satt for frokostmøtene ikke var veldig realistisk. Det er grunn til å tro at frokostmøter fungerte godt som en arena for erfaringsutveksling. Frokostmøtene kunne derimot ikke bidra til å sikre en forankring av Likeverdsprosjektet hos partene. Den mest sentrale forklaringen fra iverksettingsteoriene var at målet ikke hadde noe godt teoretisk utgangspunkt. Det forelå ikke noen argumentasjon på hvorfor det var grunn til å tro at frokostmøter bidro til forankring. I tillegg er det funn fra lignende prosjekter som viser at ledelsens involvering og at alle parter som deltar i prosjektet forstår viktigheten av det er sentralt for å sikre forankring. Derimot virker det som om frokostmøtene fungerte godt som en arena for erfaringsutveksling. For å lykkes med dette sørget tiltaket for at personer som jobbet med lignende prosjekter deltok på de ulike møtene. Dette bidro til å gjøre at personer som jobbet med prosjekter med samme fokusområde ble bevisst hverandres eksistens, noe som gjorde at enkelte siden også valgte å dra nytte av hverandres kunnskap. Det må understrekes at tiltaket ble iverksatt i sammenheng med et prosjekt. For en del av institusjonene kom det i stor grad i tillegg til andre arbeidsoppgaver, noe som kan gjøre det mer utfordrende å prioritere. Det er også bra i seg selv å forsøke å iverksette slike tiltak da dette, som en av iverksettingsteoriene påpeker, har en læringsverdi i seg selv, noe alle de involverte stort sett opplevde som positivt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFrokostmøter: en arena for erfaringsutveksling og forankring av Likeverdsprosjektet? : En prosessorientert evalueringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-09-18en_US
dc.creator.authorRütsche, Helene Sophieen_US
dc.subject.nsiVDP::240en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rütsche, Helene Sophie&rft.title=Frokostmøter: en arena for erfaringsutveksling og forankring av Likeverdsprosjektet? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-34755
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo179641en_US
dc.contributor.supervisorTore Hansenen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36917/1/Master-Helene-Sophie-Rutsche.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata