Abstract
Formål: Forskning har påvist positive mentale langtidseffekter av Mother-Infant Transaction Program (MITP) for premature. I artikkelen presenteres en effektstudie som tester hvorvidt MITP implementert i standard sykepleie på nyfødt intensiv avdeling påvirker barnets temperament rapportert av deres foreldre. I refleksjonsoppgaven vurderes først behovet for effektstudier når evidensbaserte sykepleietiltak iverksettes i praksis og eventuelle konsekvenser for metodevalg. Så evalueres implementeringsprosessen og praksisfeltets betydning for effektstudien i artikkelen.
Teoretisk forankring: Artikkelen tar utgangspunkt i teorigrunnlaget for MITP. Oppfølgingsstudier om premature barn og studier om sammenhengen mellom temperament og sosial interaksjon brukes også. Refleksjonsdelen baserer seg på artikler og bøker om Evidens Basert Praksis (EBP) i sykepleie og implementerings-studier herunder sjekklisten «Tailored Implementation for Chronic Diseases» (TICD).
Metode: I artikkelen testes effekten av modifisert MITP som standard sykepleie til premature pasienter i en kvantitativ studie med spørreskjema og statistisk analyse. I refleksjonsdelen diskuteres behovet for effekt-evaluering av implementerte evidensbaserte tiltak og konsekvensene for intern og ekstern validitet når effektstudier gjennomføres i praksis. Den konkrete implementeringsprosessen som er brukt i artikkelen vurderes i lys av TICD.
Resultater: Mødre rapporterer sine premature barn som mer tilnærmelige/mindre tilbaketrukne etter samspillveiledning med modifisert MITP. Selv om begge foreldre mottok veiledning på nyfødt intensiv avdeling scoret mødrene sine barnsom mer «tilnærmelige», mer «samarbeidsvillige», og mer «easy to care» enn barnas fedre.
Ved implementering av evidensbaserte tiltak i praksis bør effekten testes dersom populasjonen eller faktorer i praksisfeltet avviker nevneverdig fra situasjonen i eksperimentet evidensen er hentet fra. De fleste faktorer i TICD var tatt hensyn til da en tilpasset versjon av MITP ble innført som standard sykepleie til premature på nyfødt intensiv.
Konklusjon: Effektstudien viser at MITP tilpasset og implementert i standard sykepleie til premature pasienter har effekt på barnas temperament slik det rapporteres av deres mødre. Selv om det ikke forutsettes i publikasjoner om EBP kan det være påkrevet å teste effekten av evidensbaserte sykepleietiltak som iverksettes i praksis.
Konklusjon: Studien viser at MITP tilpasset og implementert i
standard sykepleie til premature pasienter har effekt på barnas
temperament (slik det rapporteres av mødrene).
Nøkkelord: Tidlig intervensjon, Mother-Infant Transaction Program, prematur, samspill,
temperament, evidensbasert praksis, evidensbasert sykepleie
Purpose: Mother-Infant Transaction Program (MITP) has documented positive mental and cognitive long-term effects for premature infants. The effect study in the article tests whether the MITP implemented as standard nursing care has impact on the infants’ temperament as reported by their parents. The reflection part tempts to assess the need for effect studies when evidence-based interventions are implemented into the practice field. Implications for methodology and analysis are discussed. The implementation process and the impact from the practice field on the effect study are also evaluated.
Literature Review: The article section is based on theory and effect studies of MITP. Follow-up studies of premature infants and studies on the relationship between temperament and social interaction are also used. The reflection portion is based on articles and books on Evidence Based Practice (EBP) in nursing and implementation studies including "Tailored Implementation Checklist for Chronic Diseases" (TICD).
Method: In the article the effect of modified MITP is tested by standard nursing care for preterm patients in a quantitative study. In the reflection part I discuss the need for impact-evaluation of implemented evidence-based interventions and consequences for internal and external validity. The specific implementation process that is used in the article is considered in the light of TICD.
Results: Mothers reported their premature infants as being more approaching/less withdrawing after modified MITP implemented as standard nursing care in the Neonatal Intensive Care Unit (NICU). Even though both parents received guidance, mothers scored their infants as more "approaching", more "cooperative" and more "easy to care" than the fathers. The effect of evidence-based actions implemented in practice should be tested if the population or factors in the practice field differs significantly from the population and the situation of the research providing the evidence. Most factors in the TICD were taken into account when a modified version of MITP was introduced as standard nursing care for premature infants in the NICU.
Conclusion: Effect study of a modified MITP implemented as standard nursing care for preterm newborns in the NICU replicated research findings that MITP have an effect on infant temperament as reported by their mothers.
Although not emphasized in publications about EBP, it may be necessary to test the effect of evidence-based nursing activities implemented in the practice field.
Key words:
Mother-Infant Transaction Program, Preterm, Premature, Early Intervention, Social Interaction, Temperament, Evidence based practice, evidence based nursing.