Hide metadata

dc.date.accessioned2013-09-05T10:09:57Z
dc.date.available2013-09-05T10:09:57Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-07-01en_US
dc.identifier.citationEvensen, Frid Erika. Jakten på den «hellige gral». Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36849
dc.description.abstractVinylplatene er på vei tilbake. I denne oppgaven studerer jeg hvordan vinylplater får betydning utover sine tekniske og musiske aspekter. Ved å ha utført en kvalitativ studie av vinylplater og platesamlere, viser jeg i denne oppgaven med vinylplatene som eksempel på hvordan mennesker knytter komplekse meninger til, i utgangspunktet, hverdagslige ting. Vinylplatene står som et klart brudd i den digitale musikkverden vi ellers lever i. Vinylplatas fysiske karakter er nettopp en grunn til at platesamlerne velger å samle på den. Studien er en reaksjon på negative stereotypiske framstillinger av platesamlere som ensporede «tapere», hvor noen er opptatt av å påpeke hvem som er den typiske platesamleren. I denne oppgaven legger jeg heller vekt på platesamling som en meningsskapende praksis og er opptatt av hvordan platesamlerne selv skaper mening i forbindelse med praksisen. Det er forsket lite på platesamling. Jeg studerer platesamling som en kompleks fritidsaktivitet. Dette innebærer at jeg ser på hvordan de bruker platesamlingen for å skape meningsfulle rom, som et brudd med hverdagslivet ellers. Jeg bruker generelle teorier om samling for å belyse hvordan platesamling kan forstås spesielt. Som samleobjekter får platene en annen betydning enn deres opprinnelige bruksverdi, slik at deres mening har ingen essensiell betydning. I denne oppgaven ses mening som sosial konstruert. Betydningen skapes på grunnlag av de erfaringer og opplevelser det å samle på plater gir samlerne. Oppgavens overordnede problemstilling er derfor: Hvordan får vinylplater betydning og hvilken betydning har platesamling for platesamlere? Som metodiske verktøy har jeg brukt forprosjekt, deltagende observasjon på platemesser og kvalitative intervjuer. Det er intervjuene som er hovedgrunnlaget for analysen. Jeg har intervjuet sju platesamlere i alderen 23 til 61 år som alle er aktive vinylsamlere innenfor et bredt spekter av måter å samle på. Deres fortellinger er grunnlaget for å forstå hvordan platene og det å samle får betydning for dem. Oppgaven handler på overordnet plan om hvordan musikk i fysisk format får betydning som strekker seg langt utover objektets materialitet. Med platene som utgangspunkt utvikler personene en samlerkarriere. Selve platesamleren hevdes i oppgaven å være sosial konstruert. Samlerne definerer aktiviteten og seg selv som platesamler som gjør det meningsfylt for dem å holde på. Jakten på plater beskrives som en evigvarende, men meningsfull reise. Veien i seg selv blir målet; det å bygge opp samlingen. Platene får betydning langt utover sine musikalske aspekter og blir symboler. De representerer samlernes søken etter opphav, koplet til deres egen biografi, men også til musikkens autentiske opphav. Selve vinylen konstrueres i seg selv som et «originalt» format. Både dens stofflighet og dens fysiske karakter er med på å skape sterke emosjonelle og sanselige opplevelser. Vinylplatene er eksempler på at vanlige forbruksvarer kan få samlestatus. Som samleobjekter blir deres mening subjektiv. Transformasjonen fra forbruksvare til samleobjekt framstår som en lidenskapelig, nærmest som en magisk transformasjon. Dette gjør at selve bruken minimeres. Og selv om det å spille platene fortsatt er viktig for samlerne, framstår det som en høytidsstund når samlingens ultimate samleobjekter skal spilles av. Som kompleks fritidsaktivitet framstår platesamlingen som et «rom», et brudd med hverdagen, hvor platesamlerne kan utfolde seg på måter de ellers ikke får mulighet til. På denne måten kan vi se hvordan de faktiske, fysiske platerommene også kan ses som metaforer på mentale rom (Kjølsrød 2003; 2004; 2009; 2013b). Selve tittelen Jakten på den «hellige gral» brukes metaforisk og henspiller på platesamlernes dobbelthet. De jakter både på de «hellige» objektene til samlingen, men også på et «hellig» rom. Platesamling framstår som eksempel på hvordan man skal skape noe sakralt eller hellig med utgangspunkt i noe profant/trivielt som varer, som det vinylplater i utgangspunktet er.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleJakten på den «hellige gral» : En kvalitativ studie av vinyl og platesamlingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-09-02en_US
dc.creator.authorEvensen, Frid Erikaen_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Evensen, Frid Erika&rft.title=Jakten på den «hellige gral»&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37728
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo183500en_US
dc.contributor.supervisorLise Kjølsrøden_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36849/2/evensen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata