Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-29T10:23:04Z
dc.date.available2013-08-29T10:23:04Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-30en_US
dc.identifier.citationGierløff, Oda Johanne Katharina Bogen. Pedagogiske verktøy ved ledertrening.. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36810
dc.description.abstractSammendrag Problemområde Bedrifter i Norge tilbyr et bredt spekter av kurs til sine ansatte, alt fra introduksjonskurs for nyansatte, til ledelseskurs for den erfarende lederen. Bedriften som denne undersøkelsen er basert på tilbød 36 ulike kurs til sine ansatte i 2012, noe som viser omfanget av kursvirksomheten i en bedrift i norsk næringsliv. Med tanke på at dette er en så stor del av opplæringen bedriften tilbyr sine ansatte kunne man gå ut ifra at det var lagt stor vekt på selve gjennomføringen av kurset, altså den pedagogiske delen. Jeg hadde en hypotese om at det var et manglende fokus på pedagogisk teori i denne typen kursvirksomhet, og ønsket å undersøke om et større fokus på dette kunne generere et større læringsutbytte. Case og teori Masteravhandlingen baseres på to case. Jeg har fulgt to ledelseskurs i en relativt stor bedrift i Norge. Jeg har observert kursene ut ifra hvilke pedagogiske verktøy de bruker, for så å undersøke om gjennomføringen av disse kursene harmonerer med voksenpedagogiske prinsipper hentet fra teori på feltet. Teoretisk utgangspunkt for casestudien er; progressiv pedagogisk teori, humanistisk inspirert teori, andragogikk og transformativ teori. Teorien som ligger til grunn for oppgaven er valgt på bakgrunn av at de gir en bred dekning med henblikk på faglige emner. De henviser til en krets av vesentlige forskere og forfattere på området. Som analyseringsverktøy, og sammenfatning av de teoretiske bidragene utviklet jeg en pedagogisk modell. Jeg bruker denne modellen for å tydeliggjøre på hvilke måte empirien harmonerer med teorien. Modellen representerer hvilke elementer og aktører som er tilstede i et lederkurs, og dynamikken mellom elementene og aktørene. Problemstillingen er som følgende: Kan pedagogisk teori bidra til å videreutvikle moderne ledertrening? Forskningsspørsmål: 1. Hvilke pedagogiske verktøy blir brukt i en bedrifts kursvirksomhet, og i hvilken grad harmonerer verktøyene med pedagogisk teori om voksenopplæring? 2. Kan et større fokus på pedagogikk forbedre utbyttet av kurs i næringslivet? Metode Oppgavens empiriske data er innhentet gjennom både kvalitativ og kvantitativ metode, en metodetriangulering. Oppgaven er en kvalitativ empirisk casestudie med supplerende kvantitativ data. De pedagogiske verktøyene som ble anvendt i casene ble undersøkt gjennom observasjon. Instruktør og deltakers meninger rundt bruken av verktøyene ble undersøkt gjennom mailintervju og deltakersurvey. Hvorvidt verktøyene og bruken av disse samsvarte med voksenpedagogisk teori ble undersøkt ved å måle de opp imot modellen utarbeidet på bakgrunn av teori. Undersøkelsen resulterer i en praktisk suksessfaktor modell for hvert case. Konklusjon Antallsmessig er forelesning og PowerPoint presentasjon mye brukt som verktøy for kunnskapsformidling. Tidsmessig var det en hovedtyngde av caseløsning, refleksjons- og samarbeidsoppgaver. Undersøkelsen viser at deltakerne er mest fornøyd med verktøy som satt deltakerne i fokus. Dette samsvarer med hva pedagogisk teori hevder deltakerne får mest utbytte av. Det er to vesentlige forskjeller mellom case 1 og 2. Den første er at det var et større og jevnt over mer fokus på deltakerne i case 1, enn i case 2. Det andre er at instruktør i case 1 har kjennskap til pedagogikk og bruker dette aktivt, mens instruktør i case 2 kun har kjennskap til sitt fagfelt. Undersøkelsen viser videre at deltakerne er mer fornøyde med kurs 1 enn kurs 2. Jeg mener at dette henger sammen med at kurs 1 tok utgangspunkt i pedagogisk teori, og kurs 2 tok utgangspunkt i innhold. Det viser seg at det ikke er noe krav fra bedriftens side at instruktør har kjennskap til pedagogisk teori. Dette mener jeg støtter min hypotese om at kursene i hovedsak er lagt opp etter innholdet i kurset, og ikke etter pedagogisk teori. Ut ifra undersøkelsen kan det late til at bedriften får et større utbytte av sine kurs dersom de har et større fokus på det pedagogiske aspektet av kursene, både i form av mer fornøyde deltakere, og i form av et større læringsutbytte. Pedagogisk teori er en kilde til forståelse av det voksne mennesket. Teorien sier noe om hva som burde legges til grunn for læring i voksen alder, med tanke på deltaker, instruktør, verktøy, prosesser, følelser og omgivelser. En økt fokusering på aktørene i ledertreningen og forståelsen av hvilke prosesser som genererer signifikant læring vil etter min forståelse kunne videreutvikle moderne ledertrening.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titlePedagogiske verktøy ved ledertrening. : En casestudie.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-26en_US
dc.creator.authorGierløff, Oda Johanne Katharina Bogenen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gierløff, Oda Johanne Katharina Bogen&rft.title=Pedagogiske verktøy ved ledertrening.&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-38205
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181752en_US
dc.contributor.supervisorHovedveileder: Morten Emil Berg, Handelshøyskolen BI, Oslo. Biveileder: Christian W. Beck, Universitetet i Oslo.en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36810/1/Masteroppgave_OdaGierloeff.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata