Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-29T10:17:11Z
dc.date.available2013-08-29T10:17:11Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-06-01en_US
dc.identifier.citationStorås, Tonje Charlotte. Norsk presse - politisk forankret for alltid?. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36788
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg fem norske avisers dekning av valgkampen ved kommune- og fylkestingsvalget i 2011. Disse fem er Aftenposten, Dagsavisen, Klassekampen, Nordlys og iTromsø. Avisene er valgt ut på grunn av deres tidligere politiske ståsted, og fordi de i dag er konkurrenter med tanke på lokalisering og størrelse. Formålet med oppgaven er å belyse likheter og ulikheter i avisene og deres dekning av de enkelte partiene, og å se dekningen i forhold til deres tidligere partitilhørighet og pressens samfunnsoppdrag i dag. For å finne ut dette brukes kvantitativ innholdsanalyse og kvalitative intervjuer med ansatte i tre av avisene. Den kvantitative innholdsanalysen bidrar med å vise hvordan dekningen av valgkampen var, mens de kvalitative intervjuene bidrar til å forstå hva redaksjonene selv mener er deres samfunnsansvar og hvordan de mente de hadde dekket valgkampen. Politisk kommunikasjon som forskningsfelt danner grunnlaget for de teoretiske perspektivene. Medialiseringen av politikken, normativ medieteori og medienes rolle i valgkampen gir teoretisk grunnlag for å kunne si noe om endringene i samfunnsoppdraget og hvilke følger disse har fått for demokratiet.nor
dc.description.abstractThis master thesis examines the coverage of the election campaign by municipal and county elections in 2011 by five norwegian newspapers. These five newspapers are Aftenposten, Dagsavisen, Klassekampen, Nordlys and iTromsø. The newspapers have been selected on the basis that they all previously had spesific political standpoints and today are competitors in terms of location and size. The aim of this study is to examine similarities and differences in the newspapers and their coverage of the various parties, and to see the cover in relation to their former party affiliation and the press' role in todays society. To determine this, two methods have been used; quantitative content analysis and qualitative interviews with some of the staff in three of the newspapers. The quantitative content analysis is intended to show how the coverage of the campaign was, while the qualitative interviews help to understand what editors think are their responsibility and how they covered the election campaign. Political communication research fields form the basis of the theoretical perspectives. Mediatization of politics, normative media theory and media's role in the campaign provides the theoretical basis to say something about the changes of the mediated social responsibility and the implications these have had for the democracy.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleNorsk presse - politisk forankret for alltid? : En studie av fem avisers valgkampsdekning i 2011en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-23en_US
dc.creator.authorStorås, Tonje Charlotteen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Storås, Tonje Charlotte&rft.title=Norsk presse - politisk forankret for alltid?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37998
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo182025en_US
dc.contributor.supervisorEli Skogerbøen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36788/2/Storxs-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata