Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-29T10:17:09Z
dc.date.available2013-08-29T10:17:09Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-30en_US
dc.identifier.citationBarli, Kathrine Sørlien. Småbarn og digital kompetanse. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36785
dc.description.abstractDenne oppgavens overordnede mål har vært å finne ut om og hvordan småbarn kan utvikle digital kompetanse gjennom produksjon av digitale fortellinger på nettbrett. Fire femåringer i en barnehage i Oslo har blitt introdusert for sjangeren, og har, gjennom et to måneders prosjekt, produsert hver sin personlige digitale fortelling på nettbrett. Prosjektet ble gjennomført som en kvalitativ studie, med observasjon som hovedmetode. Ferdighetsområdene og kompetansemålene i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter i skolen er benyttet som et utgangspunkt for oppgaven. Dette fordi det foreløpig ikke foreligger en operasjonalisering av hva digital kompetanse innebærer for småbarn, og fordi forskning tyder på at småbarn har tilgang til og benytter de samme verktøyene som barn i grunnskolen. Studien har kommet frem til spesielt tre fremtredende ferdighetsområder for digital kompetanse, som produksjon av digitale fortellinger kan kobles mot. Disse er: operativ bruk og tilegne og behandle digital informasjon (sett som ett ferdighetsområde), produsere og bearbeide digital informasjon og kommunisere digitalt. I den foreliggende studien har barna blitt kjent med nettbrett som nytt verktøy for kreativ utfoldelse og kommunikasjon. Barna har fått kunnskap om nettbrettets ulike bruksområder, og øvelse i rent teknisk bruk av nettbrett og trykkfølsom skjerm. I tillegg har barna fått øvelse i å kommunisere digitalt gjennom å gi uttrykk for egen interesse (selvrepresentasjon), produksjon av ulike digitale elementer, de har fått en bedre forståelse av ikoner og et bedre utgangspunkt til å kunne ”lese” sammensatte tekster. Studien viser at produksjon av digitale fortellinger har et stort potensial til å bidra til å utvikle småbarns digitale kompetanse. En slik produksjonsprosess kan i tillegg knyttes tett opp mot Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.nor
dc.description.abstractThe main goal of this thesis have been to see if small children are able to develop digital literacy by using tablet computers and how producing digital stories might develop such skills. Four five-year-old children in a kindergarten in Oslo were introduced to the genre digital stories, and during a two-month project they all managed to produce a digital story almost all by themselves. This project was conducted as a qualitative study, using observation as the main method. What digital literacy implies for children in the kindergarten still has not been operationalized. Existing research points out that children in the kindergarten have the same access and use the same digital tools as children in Norwegian schools. Therefore several fields of digital skills and competence aims, as presented in The Framework for basic skills in Norwegian schools, have been used as a starting point for this thesis. The analysis shows that especially three skill areas are relevant to the production of digital stories: Operative use of digital tools and to obtain and process digital information (seen as one skill area), to produce digital information and digital communication. In the present study the children became familiar with the use of tablet computer as a tool for creativity and communication. Furthermore the children became aware of the tablets’ different uses, and received training in purely technical use of tablets and touch screens. In addition, the children practiced how to express self-interest by communicating digitally (self-representation), how to produce different types of digital modalities, gained a better understanding of icons, and they are now in a better position to “read” multimodal texts. The thesis advocates that production of digital stories have a great potential to help developing digital literacy for children in the kindergarten. The benefits of the used production process can also be linked closely to The Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens in Norway.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleSmåbarn og digital kompetanse : En studie av småbarns produksjon av digitale fortellinger på nettbretten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-23en_US
dc.creator.authorBarli, Kathrine Sørlienen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Barli, Kathrine Sørlien&rft.title=Småbarn og digital kompetanse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37992
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181780en_US
dc.contributor.supervisorBirgit Hertzberg Kaareen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36785/2/Barli-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata