Abstract
Å ha et klart og tydelig formål med toppledergruppen er en viktig forutsetning for å fungere effektivt. Det finnes imidlertid ingen empirisk forskning på hvilke formål toppledergrupper i realiteten har. Dette motiverte oss til å undersøke hva ledere i norske toppledergrupper mener er formålet med toppledergruppen de sitter i. 490 ledere fra 81 norske toppledergrupper besvarte følgende åpne spørsmål i et spørreskjema: ”Hva mener du er formålet med ledergruppen deres?”. Ved å benytte tematisk analyse identifiserte vi seks hovedformål med toppledergrupper: styre organisasjonen, sikre en helhetlig og samkjørt organisasjon, rådgi og støtte hverandre, sikre lønnsomhet og tilpasningsevne, drive endring og utvikling samt å skape en god arbeidsplass. De seks hovedformålene presenteres som en typologi, med underordnede formål. Formålstypologien støttes av litteratur om toppledergruppers funksjon og ansvar, og/eller av forskning på effektiv lederatferd. Alle de seks hovedformålene blir trukket frem uavhengig av kjønn, rolle i toppledergruppen og sektor (offentlig forvaltning og Norges største bedrifter). Samtidig indikerer funnene variasjon i hvor ofte respondentene fra de ulike undergruppene trekker frem de forskjellige hovedformålene. Denne variasjonen kan delvis forklares av forskning.