Abstract
Bakgrunn, formål og problemstilling
Flere studier har vist at selv om barn med cochleaimplantat (CI) får tilgang til hørsel på et senere tidspunkt enn normalthørende, synes noen å utvikle talespråk innenfor normalvariasjonen hos barn generelt (Colletti, Mandalà, & Colletti, 2012; Colletti, Mandalà, Zoccante, Shannon, & Colletti, 2011; May-Mederake, 2012; Wie, 2010). Samlet sett viser studier likevel at barn med CI skårer lavere enn normalthørende. Det er videre vist en sammenheng mellom alder ved implantasjon og skåre på språktester. Alder ved implantasjon har sunket over tid, og det er fortsatt få longitudinelle studier av barn implantert mellom 5 og 18 måneders alder, og med minst 5 års erfaring med bruk av CI. Med bakgrunn i dette er følgende problemstilling formulert:
Hvilken kompetanse har barn med bilateralt cochleaimplantat (CI) innen vokabular og grammatikk, sammenlignet med normalthørende barn?
Metode og materiale
Denne tverrsnittsundersøkelsen er gjennomført ved hjelp av en kvantitativ metodisk tilnærming med deskriptivt design. Utvalget består av 19 prelingvalt døve barn med CI og en normalthørende referansegruppe bestående av 18 barn. De prelingvalt døve barna mottok simultant bilateralt CI mellom 5 og 18 måneders alder, og har en brukstid på 60 måneder. Referansegruppen er matchet ut fra kjønn og kronologisk alder. Kartleggingen av vokabular inkluderer resultater fra British Picture Vocabulary Scale (BPVS) og Bildebenevning. Grammatikk er kartlagt ved hjelp av Test for Reception of Grammar (TROG) og Grammatic closure.
Analyse
Dataene er behandlet deskriptivt og analytisk ved hjelp av det statistiske analyseprogrammet Statistical Pacage for the Social Sciences (SPSS). Blant analysene som er benyttet, er Pearsons produkt-moment korrelasjon og t-test for uavhengige utvalg.
Resultater og oppsummering
Hovedfunn i undersøkelsen viser at barn med CI oppnår et gjennomsnittlig lavere resultat enn referansegruppen innen vokabular og grammatikk. Forskjellen mellom gruppene er signifikant på måling av reseptivt vokabular og ekspressiv grammatikk. Egen undersøkelse viser en høyere andel barn med CI innen normalvariasjonen for hørende enn hva som er tilfellet i tidligere studier (Geers, Moog, Biedenstein, Brenner, & Hayes, 2009; May-Mederake, 2012). Samlet kan resultatene indikere at lavere implantasjonsalder, lengre brukstid og bruk av simultant bilateralt CI har positiv innvirkning på språklige ferdigheter. Videre kan resultatene antyde at prelingvalt døve barn med CI etter 60 måneders brukstid, i størst grad oppnår aldersadekvat talespråk innen ekspressivt vokabular og reseptiv grammatikk/syntaks.
Det er funnet sterke og signifikante korrelasjoner mellom målinger av vokabular og grammatikk hos barn med CI. Derimot vises svake eller ubetydelige korrelasjoner i referansegruppen. Tidligere studier har vist sterke korrelasjoner både hos barn med CI og normalthørende barn (Dixon & Marchman, 2007; Geers et al., 2009; Le Normand & Moreno-Torres, 2013; Muter, Hulme, Snowling, & Stevenson, 2004; Samuelsson et al., 2007).
Det vises få signifikante forskjeller mellom gruppene innen grammatisk forståelse målt med Test for Reception of Grammar (TROG). Funn viser likevel et signifikant lavere resultat hos prelingvalt døve barn med CI når det gjelder forståelse av konstruksjonen ikke bare x, men også y. Tilsvarende resultat ble funnet i tidligere studie (Edwards, Figueras, Mellanby, & Langdon, 2011).
I likhet med tidligere studier indikerer funn fra undersøkelsen at lavere implantasjonsalder har positiv effekt på språkferdigheter innen vokabular og grammatikk. Effekten viser seg tydeligst innen reseptiv grammatikk/syntaks.