Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-22T10:21:38Z
dc.date.available2013-08-22T10:21:38Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-27en_US
dc.identifier.citationRiaz, Memoona. Kunnskapsoverføring i kunnskapsintensive bedrifter. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36711
dc.description.abstractSammendrag Problemområde/ Problemstilling Denne oppgaven har som hensikt å se hvordan kunnskapsintensive bedrifter tilrettelegger for kunnskapsoverføring. Av den grunn velges Hartmark og Skanska, der formålet er å betrakte organisasjonene fra kunnskapsarbeidernes ståsted gjennom intervju og observasjon. Organisasjonene tar for seg tilrettelegging av kunnskapsoverføring som inngår i intervjuene av kunnskapsarbeidere og ses i relasjon til taus- eksplisitt kunnskap. Forskningsspørsmålet for oppgaven er som følger: • Hvordan skjer kunnskapsoverføring hos kunnskapsintensive bedrifter? Metode Oppgaven er basert på et kvalitativt empirisk casestudie, som gjør det mulig å få innblikk i tilrettelegging av aktiviteter og erfaringer innen organisasjonene. Selskapene som brukes som case er et konsulentselskap og et entreprenørkonsern. Oppgavens empiriske data er samlet gjennom observasjon og kvalitativ intervju av 11 kunnskapsarbeidere i Skanska og Hartmark, og problemstillingen belyses gjennom dette. Gjennom intervju og observasjon er formålet å få fatt i hvordan de oppfatter og forstår kunnskapsoverføring, tilknyttet til de ulike prosesser og aktiviteter som skjer i virksomheten. Resultat / Hovedkonklusjon Analysene har vist at kunnskapsoverføring forkommer gjennom ulike prosesser, arenaer og verktøy, som blant annet intranett, prosjektarbeid, møter, interne og eksterne kurs, felles problemløsninger og presentasjon. Arbeidsmiljøet er preget av mange teknologiske redskaper og informasjonsstrukturer. Organisasjonene tar i bruk disse verktøyene ut fra hvilke formål de ønsker å oppnå. Prosjektarbeid og problemløsninger oppleves mer uformelt i arbeidssituasjon, enn møter og kurs som oppfattes mer formelle og strukturerte. Samtidig fremhever informantene viktigheten av kunnskapsdeling. Det gjelder både å dele taus og eksplisitt kunnskap. De fleste av informanter i mitt case legger stor vekt på åpen kommunikasjon. De påpeker at gjennom åpen kommunikasjon kan taus kunnskap bli til eksplisitt kunnskap. Dette foregår mest i uformelle arenaer eller kontekster. Databaser som verktøy blir sett som ``tilgjengelig informasjon``, og blir sett som viktig kilde for å kunne spre kunnskap i organisasjonene. Oppgaven har vist at overføring av kunnskap er en innviklet prosess. Det forutsetter at organisasjonen har forståelse av hensikten til kunnskapsoverføring. Målet med undersøkelsen min var ikke å generalisere, men heller å få en dypere innsikt. I tillegg til å finne meninger gjennom kunnskapsarbeideres egne opplevelser. Hovedfunnene viser at alle informantene ser taus kunnskap som et viktig begrep. Dette er sentralt del av deres kompetanse. De opplever å gjøre bruk av den i deres daglige arbeidet. Undersøkelsen viser at eksplisitt kunnskap har sterk posisjon i selskapene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKunnskapsoverføring i kunnskapsintensive bedrifteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-19en_US
dc.creator.authorRiaz, Memoonaen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Riaz, Memoona&rft.title=Kunnskapsoverføring i kunnskapsintensive bedrifter&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37855
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181380en_US
dc.contributor.supervisorTerje Grønning, Hege Hermansenen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36711/1/sammendrag.masteroppgaven.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36711/2/riaz_masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata