Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg utformingen og implementeringen av Nasjonal Samlings skolepolitikk fra partiet fikk politisk makt 25. september 1940 til og med den nasjonale regjerings første år, 1942. Noen linjer trekkes fram til 1945. Oppgaven forsøker å vise indre spenninger, drivkrefter, bremseklosser og sentrale milepæler i prosessen med å utforme og implementere denne politikken. Prosessen plasseres både i en okkupasjonshistorisk og i en NS-ideologisk kontekst. Oppgaven tar kun for seg politikken for folkeskolen og den høyere skolen, ikke politikken for andre deler av utdanningsvesenet i Norge. Det er et bevisst valg å flytte fokuset noe vekk fra den såkalte lærerstriden om obligatorisk medlemskap i Norges Lærersamband gjennom året 1942. Fokuset ligger på det norske regimet, ikke på motstanden mot det, og heller ikke på tysk nasjonalsosialistisk skolepolitikk. Oppgaven analyserer heller ikke i hvilken grad skolepolitikken faktisk ble gjennomført i landets skoler.