Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-15T10:21:58Z
dc.date.available2013-08-15T10:21:58Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-13en_US
dc.identifier.citationSkogen, Mari. Reading in CLIL and in regular EFL classes: to what extent do they differ in reading proficiency and strategy use?. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36657
dc.description.abstractMålet med denne studien er å undersøke i hvilken grad Content and Language Integrated Learning (CLIL) og English as a Foreign Language (EFL) elever på 10. trinn skiller seg fra hverandre når det gjelder lesing, med fokus på leseforståelse og bruk av lesestrategier. Undersøkelsen er basert på en blanding av kvalitativ og kvantitativ metode, hvor en IELTS lesetest og et spørreskjema er brukt, i tillegg til semi-strukturerte intervjuer med lærer og elever. To ungdomsskoler fra Rogaland fylke utgjorde grunnlaget for utvalget, med en CLIL-klasse og en EFL-klasse fra hver av skolene. Resultatene fra IELTS lesetesten og spørreskjemaene ble kodet inn i SPSS og analysert i form av deskriptiv statistikk, og fremstilt i form av tabeller. Intervjuene ble tatt opp, transkribert og kodet etter seks ulike koder. Tre av disse var relatert til problemer som oppstår ved lesing, bruk av lesestrategier og om elevene ble utfordret i lesing. Kodene var basert på teori og forskning om leseprosessen, lesing på et fremmedspråk, lesestrategier, tilegnelse av et andrespråk og om CLIL. Funnene i studien indikerer at gruppene skiller seg fra hverandre når det kommer til graden av leseforståelse, motivasjon for å lese og bruken av lesestrategier. I tillegg framkom det også at lærerne skilte seg fra hverandre i hvordan de underviste i lesing og bruken av lesestrategier. En interessant forskjell var vanskelighetsgraden på tekstene brukt i undervisningen, og i hvor stor grad lærerne utfordret elevene sine i lesing. I diskusjonen argumenterer jeg for viktigheten av å jobbe med vokabular og utfordrende tekster for å utvikle elever til motiverte lesere og bedre deres leseforståelse. I tillegg argumenterer jeg for viktigheten av omfattende undervisning i lesestrategier. Jeg argumenterer også for at CLIL-undervisning kan bidra til økt leseforståelse hos elevene, men da avhengig av kvaliteten på undervisningen og hvor mye engelsk som blir brukt.nor
dc.description.abstractThe present study examines whether Content and Language Integrated Learning (CLIL) and English as a Foreign Language (EFL) students at the 10th grade level of lower secondary school differ with regard to reading proficiency and reading strategy use. It is based on a mixed-methods approach using an IELTS reading test and a questionnaire, in combination with semi-structured interviews with teachers and students. Two lower secondary schools in Rogaland County were used as a sample for this study, with one CLIL class and one EFL class from each school. The results from the IELTS test and questionnaire were entered into SPSS and analysed in form of descriptive statistics, and displayed in tables. The interviews were recorded, transcribed and analysed using six sets of codes, of which three were related to problems occurring when reading, reading strategy use and whether students were challenged when reading. These codes were derived from theory and research on the reading process, foreign language reading, reading strategies, second language acquisition and CLIL. The findings of the study indicated that the groups differed with regard to levels of reading proficiency, motivation for reading and reading strategy use. The findings revealed that one of the CLIL groups scored markedly higher on the IELTS test and in their use of reading strategies when answering this test. Next, it was also evident that the teachers differed with regard to their teaching of reading and reading strategy use. One interesting difference was the level of difficulty of the texts used in class, and the extent to which the teachers challenged their students in reading. In the discussion, I argue for the importance of working with vocabulary and exposing students to challenging texts in order to develop reading proficiency and increase motivation. I also argue for the importance of extensive teaching of reading strategies. I also argue that CLIL teaching can strengthen students’ reading, depending on quality of instruction and amount of English use.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleReading in CLIL and in regular EFL classes: to what extent do they differ in reading proficiency and strategy use? : How do CLIL and EFL students differ with regard to reading proficiency? How do CLIL and EFL students differ with regard to reading strategy use?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-09en_US
dc.creator.authorSkogen, Marien_US
dc.subject.nsiVDP::010en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skogen, Mari&rft.title=Reading in CLIL and in regular EFL classes: to what extent do they differ in reading proficiency and strategy use?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37884
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo180440en_US
dc.contributor.supervisorGlenn Ole Hellekjæren_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36657/1/Skogen_Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata