Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-08T10:22:53Z
dc.date.available2013-08-08T10:22:53Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-06-09en_US
dc.identifier.citationSolem, Kristin. Inkludering i skolen. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36588
dc.description.abstractSammendrag Oppgavetittel Inkludering i skolen -en kvalitativ studie om tilhørighet og læringsutbytte i grunnskolen for elever med lett grad av utviklingshemning. Bakgrunn og formål Jeg har allerede fra ung alder alltid vært interessert og glad i barn, og har blitt fortalt at jeg har et godt håndlag med barn. Etter endt videregående bestemte jeg meg for å ta en bachelorgrad som førskolelærer og jobbet som pedagogisk leder i to år etter endt studie. I løpet av mine to år i barnehagen, hadde jeg et barn med en funksjonshemning på avdelingen. Jeg ble nysgjerrig og ønsket å få vite mer og tilegne meg mer kunnskap på dette området. Dette førte til at jeg valgte å ta en mastergrad i spesialpedagogikk med fordypning i utviklingshemning. I løpet av studiet ble jeg blant annet introdusert for begrepene inkludering, tilhørighet, tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen som vekket min interesse. Formålet med oppgaven er å se på hvilke erfaringer og kunnskap informantene har om inkludering i skolen. Jeg vil i tilegg se på om tilhørighet og læringsutbytte kan bli påvirket av å ha to skoler å forholde seg til (ordinær skole og spesialskole), da inkluderingstanken er at alle barn skal tilhøre en ordinær skole og tilhøre et ordinært klassemiljø. Problemstilling og forskningsspørsmål Følgende problemstilling er valgt; Hvordan kan tilhørighet og læringsutbyttet påvirkes for elever med lett grad av utviklingshemning i grunnskolen? For å utdype og besvare oppgavens problemstilling har jeg valgt å ta utgangspunkt i tre forskningsspørsmål; • Hvilken organisering av undervisning gir best rom for elevenes ulikheter og behov for fellesskapet? • Hvilke erfaringer og kunnskap har informantene om elevens tilhørighet, samspill og vennskap? • Hvilke forutsetninger må være tilstede for at eleven skal få et optimalt utbytte av å gå på ordinær skole? Metode Metodetilnærmingen i denne undersøkelsen er en kvalitativ metode hvor en semistrukturert intervjuguide er benyttet. Innsamling av datamaterialet ble kategorisert under ulike temaer tatt ut i fra intervjuguiden, samt noen av informantenes utsagn. Temaene som ble valgt var relevante for å belyse og å kunne besvare oppgavens problemstilling. Utvalget besto av spesialpedagoger, lærere og assistenter for to bestemte elever med en lett grad av utviklingshemning som har to skoler å forholde seg til. Funn I forskningsprosjekt har jeg intervjuet spesialpedagoger, assistenter og lærere til to elever som er inkludert i ordinær skole og som har en dag i uken på en spesialskole. På bakgrunn av denne undersøkelsen har jeg funnet støtte for at gruppearbeid i felles undervisning er en god måte å arbeide på. Dette på grunnlag av at tilpasset opplæring for alle er til stede. Et annet funn er at samarbeidet med spesialpedagoger og lærere kunne ha vært bedre med tanke på å formidle hva som skjer på spesialskolen og hvordan elevene har det der. Ved lite samarbeid, kan en elev med en utviklingshemning oppleve at spesialpedagogen er hans lærer og at den andre læreren er de andre elevenes lærer. Dette kan være med å påvirke tilhørigheten til klassen på den ordinære skolen. Et siste funn jeg vil legge vekt på er at inkludering ser ut til å fungere bedre på den ene skolen sammenlignet med den andre, da eleven på den ene skolen er mer med i felles undervisning i løpet av en skoleuke.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleInkludering i skolen : en kvalitativ studie om tilhørighet og læringsutbytte i grunnskolen for elever med lett grad av utviklingshemningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-08en_US
dc.creator.authorSolem, Kristinen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Solem, Kristin&rft.title=Inkludering i skolen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37978
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo182560en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36588/2/Masteroppgave_DUOx4.docxxendeligexoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata