Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-08T10:22:44Z
dc.date.available2018-08-07T22:30:33Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-27en_US
dc.identifier.citationHolmstrøm, Ingrid. Fonologisk bevissthet og staveferdigheter. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36566
dc.description.abstractBakgrunn for valg av tema: Det er i dag et kjent fenomen at av de språklige egenskapene som utvikles tidlig, er fonologisk bevissthet blant dem som kan knyttes mest opp mot skriftspråksutvikling, lesing og skriving (Hulme & Snowling, 2009; Melby-Lervåg, Lyster, & Hulme, 2012). Skriving og dens tekniske komponent staving, har ikke vært like stor gjenstand for forskning som dens motpart lesing og avkoding. Flere og flere studier viser nå at det er like stor, og om ikke større, sammenheng mellom fonologisk bevissthet og staveferdigheter enn det er med lesing (Furnes & Samuelsson, 2011). Hittil er mange studier foretatt på barn tidlig i staveutviklingen. Et spørsmål som stilles er hvorvidt fonologisk bevissthet fortsatt spiller en rolle senere i utviklingen eller om den har utspilt sin rolle til fordel for andre språklige egenskaper. Norsk anses for å være et relativt gjennomsiktig språk (Hagtvet, Helland, & Lyster, 2006). Hvilket betyr at det er rimelig tett sammenheng mellom tale og skrift. Det vil dermed være grunn til å tro at dette har betydning for fonem-grafemkorrespondansen i norsk språk og derigjennom betydning av fonologisk bevissthet for staveferdigheter. Denne studien har undersøkt om fonologisk bevissthet i førskolealder har betydning for senere staveferdigheter. Eller nærmere bestemt, om fonologisk bevissthet ved fem år kan gi et unikt forklaringsbidrag til staveferdigheter i tredjeklasse. Metode og analyse: Denne longitudinelle studien er gjennomført ved hjelp av en kvantitativ tilnærming og har et ikke-eksperimentelt design. Den er gjennomført med et utvalg på ca. 200 barn med normal språkutvikling og norsk som morsmål. Barnas fonologiske bevissthet ble kartlagt med ulike psykometriske tester og staveferdighetene er målt med diktat. For å undersøke sammenhengen mellom variablene ble det foretatt korrelasjonsanalyse og hierarkisk multippel regresjon. Ved førstnevnte analyse ser man om det ér sammenheng og ved sistnevnte kan det undersøkes hvor stor del av variasjonen i staveferdigheter som kan forklares av fonologisk bevissthet. Resultat: Resultatene viste at fonologisk bevissthet har signifikant unik forklaringskraft på staveferdigheter. Både staveferdigheter samlet sett og ortografiske. Den er riktignok svært liten, så mye av variasjonen gjenstår fortsatt å forklare ved andre språklige ferdigheter. Dette kan tyde på at fonologisk bevissthet til en viss grad har utspilt sin rolle i tredjeklasse, til fordel for andre språklige ferdigheter. nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFonologisk bevissthet og staveferdigheter : En kvantitativ studie av sammenhengen mellom fonologisk bevissthet i førskolealder og staveferdigheter i tredjeklasseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-07en_US
dc.creator.authorHolmstrøm, Ingriden_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holmstrøm, Ingrid&rft.title=Fonologisk bevissthet og staveferdigheter&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37934
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181407en_US
dc.contributor.supervisorSilje Systaden_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36566/2/Holmstrxm-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata