Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-08T10:22:37Z
dc.date.available2013-08-08T10:22:37Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-24en_US
dc.identifier.citationTjäder, Hedda Gjesti. Asperger syndrom og pubertet . Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36549
dc.description.abstractAlle mennesker skal gjennom puberteten på sin vei til å bli voksne. Dette er en sårbar tid, preget av store forandringer. Ingenting fortsetter å være som det var. For mennesker med Asperger syndrom (AS) kan puberteten ofte komme mer overraskende på enn for andre. De har ofte et mindre sosialt nettverk, som gjør at de får tilgang på mindre informasjon enn sine nevrotypiske jevnaldrene (Gillberg, 2005). Det blir dermed opp til foreldre og skolen å forberede på og forklare puberteten. Dette er en gruppe mennesker som har et stort behov for forutsigbarhet og oversikt, noe som kan bli problematisk i en såpass omveltende periode av livet. Psykiske vansker er en stor del av diagnosebildet, og vansker som angst, depresjon og tvagsatferd er hyppigere forekommende enn i resten av befolkningen. Hvis puberteten ikke blir forbered, kan dette bidra til å øke denne risikoen. Pubertet og seksualitet er temaer det historisk sett har vært lite fokus på i skolen, spesielt for mennesker som ikke faller inn under det tradisjonelt ”normale”. Seksualundervisningen har med dette blitt en del av pensum man ”må” gjennom, gjerne med en lærer som rødmer og stotrer og snakker metaforisk (Almås, 2004). Dette er vanskelig for mennesker med Asperger syndrom, som ofte trenger et mer tilpasset undervisningsopplegg. Det er gjort lite forskning på hvordan man best mulig kan forberede på og forklare puberteten for denne elevgruppen. Det er heller ikke lagt spesielt vekt på lærernes erfaringer og tanker rundt tema. Jeg har derfor ønsket å gjennomføre en eksplorerende studie med fokus på tre forskningsspørsmål. Disse er: 1. Hvilke erfaringer har lærerne med elever med AS i puberteten? 2. Hvilke tanker har lærerne gjort seg rundt å arbeide med gutter med AS i puberteten? 3. Hva har lærerne gjort for å forberede og forklare puberteten for sine elever? Jeg valgte kvalitativ tilnærming med fenomenologisk forskningsintervju som metode, da antok jeg at mye av lærernes kunnskap var såkalt ”taus kunnskap”. Dette var fordi pubertet tradisjonelt ikke er et tema som diskuteres veldig direkte, og lærerne dermed ”gjør” mer enn de reflekterer over det. Jeg intervjuet fire lærere på forskjellige skoler i Oslo, som alle hadde elever med Asperger syndrom mellom 5. og 10. trinn i vanlig skole. Analysearbeidet var inspirert av Moustakas modifikasjon av Stevick-Colaizzi-Keen’s metode for analyse av fenomenologiske data (Moustakas, 1994). Jeg har valgt å redegjøre for mine data gjennom en tekstlig presentasjon som følger mine forskningsspørsmål. Deretter har jeg drøftet disse opp mot relevant teori, og kommet med forslag til hvordan skolen kan jobbe med å forberede på og forklare puberteten for mennesker med Asperger syndrom. Det viste seg at lærerne hadde flere erfaringer enn de trodde selv, men de var ikke klar over at de handlet om pubertet. Dette kan tyde på at det er lite bevissthet rundt puberteten i skolen. Det kunne også virke som lærerne ble mer bevisste i løpet av intervjuet, og dermed fikk flere tanker om hva puberteten handlet om for denne elevgruppen, og hvordan de kunne tilrettelegge bedre. Det er mitt håp at dette prosjektet kan bidra til å øke kunnskap om hvordan man skal arbeide med gutter med Asperger syndrom i puberteten, inspirere til nye arbeidsmåter, og sist, men ikke minst ønsker jeg å skape bevissthet rundt dette. Det er viktig at lærerne er bevisst denne perioden i livet til deres elever, og at de gjør en innsats for å hjelpe dem gjennom denne på en god måte.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleAsperger syndrom og pubertet : om lærernes opplevelser med å jobbe med gutter med Asperger syndrom i pubertetenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-08en_US
dc.creator.authorTjäder, Hedda Gjestien_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Tjäder, Hedda Gjesti&rft.title=Asperger syndrom og pubertet &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37916
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181221en_US
dc.contributor.supervisorInger Lise Sætheren_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36549/2/Master_Gjesti_Tjader.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata