Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-08T10:22:36Z
dc.date.available2013-08-08T10:22:36Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-24en_US
dc.identifier.citationSunde, Pia Madeleine. Spesialpedagogisk ressursteams rolle i forebyggende arbeid i skolen. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36547
dc.description.abstractFormålet med studien er å få økt innsikt i hvilke behov lærere har for støtte, samt hvordan lærere opplever at de får støtte i forebyggende spesialpedagogisk og psykososialt arbeid i skolen. Fokuset i undersøkelsen vil være på hvordan ressursteamet i skolen er til støtte for lærere i det daglige arbeidet, og hvordan skolene som helhet jobber med kvalitetsutvikling av det forebyggende spesialpedagogiske og psykososiale arbeidet. Bakgrunn for valg av dette temaet er den nasjonale satsningen på tidlig innsats med fokus på å bygge et støtteapparat rundt lærerne. Spesialpedagogiske ressursteam er en måte å samle skolens spesialpedagogiske kompetanse på, som gjennom en slik organisering kan utnyttes og koordineres på en hensiktsmessig måte. Det finnes likevel lite føringer for hvordan et slikt team skal drives, samt hvordan teamet skal integreres i skolen som organisasjon. Ved at det skal satses på en bedre tilpasset opplæring og tidlig innsats i skolen, kan en spørre seg om måten nye føringer og tiltak blir satt til verks. Skolens spesialpedagogiske ressursteam vil her kunne gjøre en viktig innsats dersom føringene er tydelige, og teamet innehar relevant kompetanse. Problemstillingen for dette prosjektet er hvilke erfaringer har lærere med ressursteam og hvordan teamet møter læreres behov for støtte i det forebyggende spesialpedagogiske arbeidet. Med bakgrunn i problemstillingen har jeg utarbeidet forskerspørsmål knyttet til læreres erfaringer med ressursteamets arbeid, samt hvilken støtte lærere opplever å få fra ressursteam, PPT og skoleledelsen i forebyggende spesialpedagogisk arbeid. Det er benyttet kvalitativ metode i dette prosjektet, da denne metoden er mest hensiktmessig for å fremme informantenes erfaringer og opplevelse av fenomenet. Videre er det brukt semistrukturert intervju som instrument i datainnsamlingen. Utvalget består av fire lære på mellomtrinnet i skolen som har erfaring med bekymringsmeldinger til skolens ressursteam. Analysearbeidet ble gjennomført ved å lete etter særegenheter og fellestrekk i det transkriberte datamaterialet. Funnene ble drøftet og analysert i lys av relevant teori på området. Funnene i denne undersøkelsen viser at lærere anser ressursteam i skolen som en nyttig støtteinstans i ulike deler av den spesialpedagogiske tiltakskjeden. Teamene har god kompetanse, men teamet er en ressurs som kan utnyttes og forvaltes bedre enn det som er tilfellet i dag. Lærerne savner mer konkrete råd og tiltak fra ressursteam knyttet til elever de er bekymret for enn hva de får i dag. Lærerne opplever at PPT skriver en sakkyndig vurdering der det er behov, men at tjenesten ikke støtter lærere med konkrete tiltak eller organisasjonsutvikling i skolen. Konklusjonene i denne studien er at ressursteam per dags dato har et uklart mandat i skolen, og at ressursteamet ikke har en synlig rolle i det forebyggende arbeidet i skolen. Teamet er heller ikke synlig i arbeidet med kompetanseheving og kvalitetsutvikling av det spesialpedagogiske arbeidet ved skolene. Dette er en svakhet knyttet til spredning av den spesialpedagogiske kompetansen som skolene besitter.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSpesialpedagogisk ressursteams rolle i forebyggende arbeid i skolen : En intervjuundersøkelse av læreres erfaringer med ressursteamen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-08en_US
dc.creator.authorSunde, Pia Madeleineen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sunde, Pia Madeleine&rft.title=Spesialpedagogisk ressursteams rolle i forebyggende arbeid i skolen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37906
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181200en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36547/2/Masteroppgavenxixspesialpedagogikkx2013.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata