Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-08T10:22:36Z
dc.date.available2013-08-08T10:22:36Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-23en_US
dc.identifier.citationBakke, Karin Teigen. Samarbeid mellom skole og minoritetsforeldre til barn med vedtak om spesialundervisning. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36545
dc.description.abstractDette prosjektet har som formål å undersøke hvordan lærere opplever og erfarer det å samarbeide med minoritetsforeldre til barn med vedtak om spesialundervisning. Valg av tema er begrunnet med at godt samarbeid mellom hjem og skole vil kunne være av stor betydning for elever med vedtak om spesialundervisning og at det av den grunn er viktig at skolen etablerer et godt samarbeid med minoritetsforeldre til barn med vedtak om spesialundervisning, selv om det kan knytte seg noen utfordringer og barrierer til foreldrenes minoritetssituasjon. Prosjektets problemstilling er derfor: Hvilke opplevelser og erfaringer har lærere med ulike barrierer knyttet til ivaretakelse av nivåene informasjon, dialog og drøfting og medvirkning og medbestemmelse i samarbeid med minoritetsforeldre til barn med vedtak om spesialundervisning? Prosjektets problemstilling vektlegger begrepene opplevelse og erfaring. Det har derfor vært hensiktsmessig med en fenomenologisk tilnærming. Ved kvalitative intervju som datainnsamlingsmetode har jeg intervjuet seks lærere som har delt av sine opplevelser og erfaringer fra samarbeid med minoritetsforeldre til barn med vedtak om spesialundervisning. Analysearbeidet er teoretisk drevet ved bruk av nivåene informasjon, dialog og drøfting og medvirkning og medbestemmelse og fremstillingen kan derfor sies å være temasentrert. Nivåene er brukt både i teorikapitlene, i intervjuguiden og i presentasjonen av funn i datamaterialet, og er således gjennomgående brukt som struktur i alle oppgavens deler. Studiens resultater viser at lærerne generelt sett ikke opplever eller erfarer store forskjeller ved det å samarbeide med minoritetsforeldre til barn med vedtak om spesialundervisning sammenlignet med det å samarbeide med andre foreldre. Ved mer inngående og direkte spørsmål viser funn i datamaterialet imidlertid at lærerne opplever at det knytter seg flere barrierer til foreldrenes minoritetssituasjon. Lærernes beskrivelser av samarbeid mellom skole og minoritetsforeldre viser at det kun er informasjonsnivået som blir oppnådd. Minoritetsforeldrene blir i liten grad involvert i dialog og drøfting og medvirkning og medbestemmelse. Lærerne bekrefter ulike potensielle barrierer i samarbeid med denne foreldregruppen og viser at disse barrierene kan vanskeliggjøre at alle nivåene for et godt samarbeid blir oppnådd. Samarbeidet mellom skole og minoritetsforeldre til barn med vedtak om spesialundervisning, slik det beskrives av lærerne, kan derfor ikke kvalifisere som godt eller vellykket. Det kan tenkes at dette skyldes at lærere ikke er godt nok kjent med samarbeidets normative grunnlag og hva som kjennetegner et godt samarbeid, samt betydningen av samarbeidet for elever med vedtak om spesialundervisning og hvilke særlig utfordringer som kan oppstå i samarbeid med minoritetsforeldre. Samtidig viser resultatene at lærerne er opptatt av samarbeid mellom hjem og skole og har gode intensjoner for samarbeidet. Ved å øke lærernes kunnskapsnivå knyttet til disse momentene vil man kanskje kunne møte barrierene knyttet til samarbeid med minoritetsforeldre til barn med vedtak om spesialundervisning på en bedre måte.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSamarbeid mellom skole og minoritetsforeldre til barn med vedtak om spesialundervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-07en_US
dc.creator.authorBakke, Karin Teigenen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bakke, Karin Teigen&rft.title=Samarbeid mellom skole og minoritetsforeldre til barn med vedtak om spesialundervisning&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37914
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181157en_US
dc.contributor.supervisorArngeir Skyttemyren_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36545/2/Master2013KarinTeigenBakke.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata