Hide metadata

dc.date.accessioned2013-08-08T10:22:30Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-04-10en_US
dc.identifier.citationHeikvam-Johnsen, Reidun. Sosialt samspill og vennskap hos hørselshemmede førskolebarn med tidlig bilateral cochleaimplantasjon. . Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/36536
dc.description.abstractI denne kvalitative undersøkelsen ønsker jeg å finne mer ut av hvordan hørselshemmede barn med tidlig bilaterale cochleaimplantasjon fungerer i sosialt samspill med andre, og hvordan de fungerer i vennskapsrelasjoner. Min problemstilling er: «På hvilken måte fungerer hørselshemmede barn med tidlig bilateral cochleaimplantasjon i sosialt samspill og i vennskapsforhold i barnehagen». I prosjektets teoridel vil jeg presentere teori som vil være med på å belyse min problemstilling. Jeg presenterer temaene hørsel og hørselshemming, før jeg gjør rede for cochleaimplantat. Videre i teoridelen vil jeg presentere temaet vennskapsdannelse mellom barn i førskolealder. Herunder vil jeg ta med temaer som faktorer for god vennskapsutvikling, kvalitet i barns vennskap og psykososial fungering og vennskap hos hørselshemmede barn med cochleaimplantat. Barn med hørselshemming kan ha en større sårbarhet i forhold til tilegnelse av språk. Ettersom hørselen er en viktig faktor for språkutviklingen, og språk er en viktig faktor for vennskapsutvikling, har jeg valgt å ta for meg teori om hørselen som verktøy i språkutvikling, og også litt om hvordan språkutvikling fortoner seg for normalthørende og for hørselshemmede barn. Til slutt i teoridelen vil jeg presentere temaet barnehagen som forebyggende arena for hørselshemmede barns sosialisering og språkutvikling. I metodedelen presenteres utforming av intervjuguide, gjennomføring og analyse av data. Jeg har benyttet kvalitative intervjuer som metode for innhenting av data. Jeg har drøftet validitet og reliabilitet i undersøkelsen, samt etiske spørsmål knyttet til egen undersøkelse. Jeg har intervjuet fire pedagoger om tema som kan sette lys på hvordan barna har det i relasjon til sosialt samspill og vennskap. Av dette har jeg fått fire historier om fire unike barn med sine forskjellige styrker og utfordringer. Jeg har kategorisert datamaterialet og presenterer dette i oppgavens resultatdel. Eget prosjekt er en delstudie av en større longitudinell studie i regi av Oslo Universitetssykehus og Helsedirektoratet. Data fra barnas reseptive og ekspressive språk er hentet fra hovedstudien og presenteres i lys av egne funn. Slik jeg har tolket de fire intervjuene fremstår alle barna som barn som har lyst til å leke, som har lyst til å ha venner, og som setter pris på sosialt samspill når det fungerer. Det er likevel en del utfordringer, som kan forvanske dette samspillet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSosialt samspill og vennskap hos hørselshemmede førskolebarn med tidlig bilateral cochleaimplantasjon. : En kvalitativ studie av fire barn.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-08-08en_US
dc.creator.authorHeikvam-Johnsen, Reidunen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Heikvam-Johnsen, Reidun&rft.title=Sosialt samspill og vennskap hos hørselshemmede førskolebarn med tidlig bilateral cochleaimplantasjon. &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37903
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo178041en_US
dc.contributor.supervisorOna Bø Wieen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36536/3/RHJ-Masteroppgave-i-spesialpedagogikk-+2013-NY.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata