Hide metadata

dc.date.accessioned2013-06-27T10:15:53Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-24en_US
dc.identifier.citationEstensen, Monica Bring. Deres Kongelige Tweet. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35878
dc.description.abstractStadig flere bedrifter, kjendiser og institusjoner benytter sosiale medier. Nå har også flere europeiske kongehus tatt i bruk det nye mediet. I 2011 benyttet det britiske kongehuset sosiale medier aktivt i forbindelse med bryllupet til William og Catherine Middleton, og det er nettopp dette som er utgangspunktet for denne studien. Ved hjelp av innholdsanalyse kartlegger denne studien hvordan kongehuset benyttet sosiale medier i forbindelse med vielsen, og diskuterer hvorvidt mediebegivenheten ble en sosial mediebegivenhet som følge av bruken av sosiale medier. Videre undersøkes det om kongehusets bruk av sosiale medier har hatt noen effekt på den etablerte pressens dekning av bryllupet. Analysen viser at det britiske kongehuset hovedsakelig henvendte seg til mediene gjennom sine sosiale medier. Kongehuset benytter muligheten som ligger i sosiale medier til dialogisk kommunikasjon i svært liten grad, snarere ble det benyttet de dem til kringkasting. Til tross for at den etablerte pressen var tilsynelatende kongehusets hovedmålgruppe, har de lite gjennomslag hos pressen.nor
dc.description.abstractMore and more businesses, celebrities and institutions use social media. Today several European monarchies are also to be found on this new arena. In 2011, Buckingham Palace used social media actively during the preparations to William and Catherine Middletons wedding, and this serves as the starting point of this master thesis. Using content analysis, the thesis identifies the attributes of how Buckingham Palace used social media during the preparations, and under the royal wedding. It also discusses whether the media event became a social media event as a consequence of the use of social media. Further on, the thesis examines if Buckingham Palace`s use of social media had any effect on the established newspaper sites’ coverage of the wedding. The analysis shows that Buckingham Palace mainly communicates to the press trough their social media. The possibility for dialogical communications, which is one of the opportunities that lies in using social media, is used in a very low degree. Instead – the social media is mainly used to broadcast information. In spite of that the established press appear to be Buckingham Palace`s main target group in their use of social media, it had little impact on the news coverage of the wedding.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleDeres Kongelige Tweet : En studie av det britiske kongehusets bruk av sosiale medier i forbindelse med Kate og Williams bryllup i 2011en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-06-26en_US
dc.creator.authorEstensen, Monica Bringen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Estensen, Monica Bring&rft.title=Deres Kongelige Tweet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37312
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo181231en_US
dc.contributor.supervisorGunn Enlien_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35878/2/Estensen_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata