Abstract
Det er stadig snakk om hvordan papiravisene mister sine unge lesere til de umiddelbare nettmediene, og de sosiale mediene. Formålet med denne oppgaven er å studere ungdomers syn og erfaringer knyttet til lokalavisen sin, og hvordan denne skaper samfunnsengasjement og dialog. Videre vil oppgaven undersøke hvorvidt det er smasvar mellom avisredaksjonens oppfatninger av lesernes forventninger, og ungdommens egne erfaringer. Gjennom fokusgrupper med lokale ungdommer kom det frem at ungdommene primært benyttet papiravisen som kilde til lokale nyheter, der ungdomsredaksjonen skapte et relevant og nært innhold. Funnene viser at Pepper sin Facebook-side til dels skapte engasjement via kommentering og likes. Dialog og samtaler rundt innholdet ble skapt når ungdomme oppfattet det relevant og nært. På den annen side viser funnene at mye av kommunikasjonen kun nådde et fåtall av ungdommene, og det var knyttet utfordringer opp mot å skape en to-veis kommunikasjon. Selv om redaksjonen og ungdommene i stor grad hadde samstemte oppfatninger om nyhetetsformidling, danner empirien et annet bilde av nettopplevelser. Når det kommer til Pepper sin Facebook-side som kommunikasjonskanal, er redaksjonens og ungdommenes oppfattelse splittet.
There has been a lot of talk about how the traditional print newspapers are loosing their young readers to the online world. The purpose of this thesis is to study the youths’ views and experiences towards their local newspaper, and how this newspaper spurs dialogue and societal engagement. Furthermore, the study will investigate whether the experiences of the youths and the editors’ perceptions of their readership are in unison. Through focus groups with local youths it became evident that they primarily use the printed newspaper as a source for local news, and that the paper’s youth editors created relevant and local content. The findings suggest that “Pepper’s” Facebook page to some extent managed to create engagement through comments and likes. Dialogue and conversations concerning the content occurred when the youths experienced it as relevant and local. However, the findings indicate that much of the communication only reached a small number of the youths, and that there were challenges tied to creating a two way communication. Even though the editors and the youths to a large degree were in unison about the conveying of the news, the empirical findings of this study create a different picture of their online experiences. In regards to “Pepper’s” Facebook page as a channel for communication, the experiences of the editors and the youths differ.