Hide metadata

dc.date.accessioned2013-06-27T10:15:50Z
dc.date.available2013-06-27T10:15:50Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-09en_US
dc.identifier.citationLeknes, Øystein Tonstad. Tid for Dit.no?. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35873
dc.description.abstractDenne oppgaven vurderer debatten vedrørende NRKs nye trafikk- og ruteportal (Dit.no). I forhåndsgodkjenningsprosedyren av Dit.no, fikk aktører mulighet til å uttale seg gjennom en offentlig høring. Oppgaven viser at det er i NRKs interesse å bevare sin oppslutning og legitimitet, mens de kommersielle aktørene ønsker å beholde et fritt marked og er bekymret over NRKs store markedsandel på internett. De norske myndighetene forsøker å regulere for å ivareta begge parters interesser, samtidig som de må forholde seg til EUs regelverk. Studien viser også at forhåndgodkjenningsprosedyren kan hemme NRKs tjenesteutvikling på nye medieplattformer, men samtidig ha en positiv effekt på legitimeringen. De kommersielle aktørenes negative holdning til Dit.no er ikke nødvendigvis knyttet til trafikkportalen som sådan, men kan vel så mye være en protest mot NRKs store markedsandel – nå også på nye medieplattformer.nor
dc.description.abstractThis thesis assesses the debate concerning the new journey planner (Dit.no) created by the Norwegian Broadcasting Corporation (NRK). Within the ex ante test, interested parties can express their opinions of new NRK services through a public consultation process. This thesis shows that NRK's interest is to maintain its legitimacy and to attract large audiences, while the commercial players have an interest in a free market and are worried about the increasing growth of NRKs online presence. The government are trying to regulate to protect the interests of both parties, while they must adhere to the EU regulations. This thesis also shows that the ex ante test may hamper the NRKs development of services on new media platforms, but at the same time have a positive effect on the legitimacy of the public service broadcaster. The commercial actor's negative attitude to Dit.no is not necessarily related to just that service, but that it is yet another free service that helps NRK maintain its predominantly large market share - regardless of the media platform.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleTid for Dit.no? : Reaksjoner fra myndighetene og konkurrenter på NRKs ekspansjon på nye medieplattformer.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-06-26en_US
dc.creator.authorLeknes, Øystein Tonstaden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Leknes, Øystein Tonstad&rft.title=Tid for Dit.no?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-37306
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo180187en_US
dc.contributor.supervisorGunn Enlien_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35873/2/leknes_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata