Hide metadata

dc.date.accessioned2013-06-13T10:15:29Z
dc.date.available2013-06-13T10:15:29Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-05-09en_US
dc.identifier.citationBråthen, Caroline. Show, don't tell. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35777
dc.description.abstractDenne oppgaven presenterer et kvalitativt studie av bildedelingstjenesten Pinterest. Det er tjenestens brukergrensesnitt, interaksjonsmuligheter, innhold og kjønnsmessige medlemsforskjeller som er utgangspunkt for analyse. For å kunne belyse dette har jeg intervjuet norske brukere av Pinterest. Oppgaven avdekker at interaksjon er en nedprioritert funksjon i grensesnittet og at mellommenneskelig kommunikasjon heller ikke er informantenes motivasjon. Informantenes nettverk er i stor grad basert på mennesker som de fra før ikke deler sosiale bånd med, men som de derimot kan hente inspirasjon fra med bakgrunn i felles interesser. Oppgaven viser at det brukergenererte innholdet hovedsakelig er videreformidling av andre personers bilder. Tjenesten skiller seg slik fra andre sosiale medier hvor bildene ofte er av personlig karakter. Samtidig kan bildedelingen fremstå som et uttrykk for selvrepresentasjon. På grunn av likheter med magasinsjangeren, kan Pinterest oppfattes som et digitalt magasin, med en overvekt av feminint innhold.nor
dc.description.abstractThis thesis presents a qualitative study of the photo sharing service Pinterest. The analysis emphasis on the user interface, interaction opportunities, content, and gender-related user differences found on the social network site. To illustrate these four main topics, I have interviewed Norwegian users of the service. The thesis reveals that interaction neither is a prioritized feature of the interface, nor is interpersonal communication a motivation for the informants. Furthermore, the interviewees communicate that their networks on Pinterest are mainly consisting of people with whom they share interests, rather than social ties. The thesis also shows that the user-generated content mainly consists of redistribution of other people's photos. In this regard, Pinterest differs from other social media where images are often of a personal nature. At the same time, sharing of interests may appear as an expression of self-representation. Due to similarities with the magazine genre, Pinterest can resemble a digital magazine, typically dominated by feminine subject areas.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleShow, don't tell : En kvalitativ undersøkelse av bildedelingstjenesten Pinteresten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-06-12en_US
dc.creator.authorBråthen, Carolineen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bråthen, Caroline&rft.title=Show, don't tell&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-35322
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo180183en_US
dc.contributor.supervisorArnt Maasøen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35777/2/Braathen_Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata