Hide metadata

dc.date.accessioned2013-06-06T10:04:49Z
dc.date.available2013-06-06T10:04:49Z
dc.date.issued2013en_US
dc.date.submitted2013-06-03en_US
dc.identifier.citationLønsetteig, Ane. Hvilken betydning har utdanning for tilbøyeligheten til å få barn utenfor ekteskap?. Masteroppgave, University of Oslo, 2013en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35713
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å finne ut om det er en negativ sammenheng mellom utdanning, sosioøkonomisk bakgrunn og utenomekteskapelig fruktbarhet. Med andre ord, er det et lavstatus-fenomen å få barn utenfor ekteskap i Norge? Studier fra andre land har vist en klar sammenheng mellom lav sosioøkonomisk status og tilbøyeligheten til å få barn utenfor ekteskap, og det er derfor interessant å undersøke om man ser samme mønster i Norge. Analysen er basert på data fra Det sentrale personregister. Fordelen med registerdata er at de er nøyaktige, detaljerte og representative for hele befolkningen. Ved å bruke dette datasettet kan jeg dermed analysere sammenhengen mellom utdanning, fruktbarhetsmønsteret og ekteskapsmønsteret til alle norske kvinner og menn. Jeg estimerer først modeller med effekten av fars utdanning (som brukes som en indikator på sosioøkonomisk bakgrunn), deretter effekten av egen utdanning, og til slutt inkluderes begge forklaringsvariablene. Sistnevnte gjøres for å skille effekten av egen og fars utdanning fra hverandre. Jeg estimerer separate modeller for kvinner og menn. I første omgang estimerer jeg modellene for alle kvinner og menn, uansett sivilstand, mens jeg i andre runde begrenser analysen til kun å inkludere ugifte personer. Det gjør at jeg kan sammenligne ugifte personers tilbøyelighet til å få barn med den generelle tilbøyeligheten til norske kvinner og menn. Slik kan jeg studere om det er forskjellige effekter av utdanning og sosioøkonomisk bakgrunn for gifte og ugifte personer. Metoden jeg bruker er diskret tids forløpsanalyse, og jeg måler individers tilbøyelighet til å gå fra å være barnløse til å få sitt første barn. Resultatene viser at kvinner og menn med laveste utdanningsnivå har størst sannsynlighet for å få barn utenfor ekteskap. Når man ikke betinger med hensyn til sivilstatus, ses derimot et positivt forhold mellom menns utdanning og fruktbarhet, der menn med master- eller doktorgrad er mest tilbøyelig til å få barn. For kvinner er dette forholdet negativt, men ikke like negativt som når man begrenser analysen til ugifte kvinner. Effekten av fars utdanning er også negativ – og ved høyeste utdanningsnivå mer negativ enn effekten av egen utdanning – og sterkest for ugifte kvinner og menn. Det vil si at å ha en velutdannet far påvirker risikoen for å få barn utenfor ekteskap ekstra mye. Generelt er effektene noe sterkere for kvinner enn for menn.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvilken betydning har utdanning for tilbøyeligheten til å få barn utenfor ekteskap?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-06-05en_US
dc.creator.authorLønsetteig, Aneen_US
dc.subject.nsiVDP::210en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lønsetteig, Ane&rft.title=Hvilken betydning har utdanning for tilbøyeligheten til å få barn utenfor ekteskap?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2013&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-35160
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo182120en_US
dc.contributor.supervisorØystein Kravdalen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35713/2/Lxnsetteig-Ane.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata