Abstract
Det er mye som tyder på at diskrimineringsvernet til midlertidig ansatte og deltidsansatte ikke er helt tilfredstillende i norsk rett. En viktig styrkning av vernet til innleide arbeidstakere trer snart i kraft,og vil med stor sannsynlighet føre til interessante omveltninger i norsk arbeidsliv, samt føre til større grad av likebehandling. Praksis fra domstoler og tvisteløsningsnemnda viser imidlertid at midlertidig ansatte og deltidsansatte ofte gis dårligere vilkår enn fast ansatte og heltidsarbeidene. Diskrimineringen rammer i stor grad kvinner, innvandrere og personer med nedsatt funksjonsevne, da denne gruppen er høyest representert i midlertidige stillinger og deltidsstillinger. Dette viser en klar sammenheng til forbudet mot diskriminering på grunnlag av kjønn, nedsatt funksjonsevne, etnisitet, hudfarge og språk.
Lovverket inneholder et bredt spekter av bestemmelser som skal verne mot diskriminering. Det foreligger likevel bestemmelser som forskjellsbehandler fast ansatte, deltidsansatte og midlertidig ansatte. Mesteparten av forskjellsbehandlingen har imidlertid et saklig grunnlag, da hovedregelen om fast ansettelse ikke må glemmes og at forskjellige hensyn gjør seg gjeldende ved de ulike ansettelsene.
Regelverket viser uansett at ikke all forskjellsbehandling synes å ha et saklig grunnlag. Det vises spesielt til at midlertidig ansatte ikke gis automatisk rett til å stå i stilling ved oppsigelse. Dette til tross for at midlertidig ansatte kan ha et vel så stort behov for å fortsette i stillingen i de tilfeller hvor det foreligger ulovlig midlertidig ansettelse. Videre går deltidsansattes fortrinnsrett til utvidet stiling ubetinget foran midlertidige ansattes tilsvarende rett, uavhengig av ansiennitetshensyn. I tillegg kan ikke tvist vedrørende fortrinnsrett for midlertidig ansatte bringes inn for tvisteløsningsnemnda, slik tilfellet er for deltidsansatte. Forskjellsbehandlingen synes ikke å ha vært gitt noen legitim begrunnelse, hvilket indikerer at det foreligger diskriminering i strid med aml. § 13-1(3) Diskrimineringen skaper også interessante tolkningsspørsmål i forhold til Norges internasjonale forpliktelser.
I forhold til deltidsansettelser foreligger det liten grad av lovregulering, og dermed ingen begrensninger i adgangen til slike ansettelser. Den frie adgangen til deltidsansettelser fører i stor grad til at arbeidsgiver ansetter i fast lav stillingsprosent, selv om det foreligger et behov for en heltidsstilling. De deltidsarbeidene jobber som regel fulltid uansett, og blir dermed gitt dårligere rettigheter i forhold til f. eks lønn for merarbeid enn hvis de hadde vært ansatt i heltidsstilling. En slik praksis medfører usaklig forskjellsbehandling.
Rettspraksis viser også at det forekommer en rekke ulovlige midlertidige ansettelser samt utstrakt bruk av påfølgende midlertidige ansettelser. Dette er vel så kritikkverdig da de ansatte gis dårligere oppsigelsesvern enn hva de opprinnelig skulle hatt. Praksisen tyder dermed på at hensynet til økonomisk inntjening for arbeidsgiver går foran prinsipper om likebehandling og et inkluderende arbeidsliv. Arbeidstakerne som den svakere part i arbeidsforholdet blir lidende, dersom det ikke foreligger klare regler og tilfredsstillende ordninger for å håndheve forbudet mot diskriminering.
I dagens regelverk foreligger det blant annet drøftingsplikt som kan sikre at midlertidig ansettelser ikke blir brukt utover det tillatte. Videre kan det etter rettspraksis kreves fast ansettelse før det er gått fire år, dersom vilkårene for midlertidig ansettelse ikke foreligger. Den ulovfestede lære fra statfjorddommen er likevel meget skjønnsmessig, og for mange midlertidig ansatte ukjent. Det er derfor grunn til å hevde at det er behov for ytterligere ordninger som bidrar til å effektivisere et krav om likebehandling og ikke-diskriminering.
Diskriminering på grunnlag av midlertidig ansettelse eller deltidsansettelse ligger utenfor Likestillings- og diskrimineringsnemndas kompetanse. Dette medfører at domstolene blir første instans for å håndheve forbudet. Jeg kan ikke se hvorfor dis-krimineringsgrunnlaget ligger utenfor nemndas kompetanse, da det har en klar side til diskriminering på grunnlag av kjønn. Jeg er derfor av den oppfatning at det burde tilstrebes å få i stand gode håndhevingsordninger som sikrer en realisering av forbudet mot diskriminering som følger av så vel norsk som internasjonal rett.