Hide metadata

dc.date.accessioned2013-09-12T11:36:56Z
dc.date.available2013-09-12T11:36:56Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-11-10en_US
dc.identifier.citationFlaatten, Dan Espen. Den digitale kinorevolusjonen. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35215
dc.description.abstractSom første land i verden ble hele den norske kinoparken ferdig digitalisert sommeren 2011. I regi av bransjeorganisasjonen Film & Kino startet planleggingen av denne prosessen allerede i 2006 hvor to to digitale forsøksprosjekt, NDA og NORDIC ble igangsatt. Formålet var å kartlegge muligheten for å innføre heldigital kinodrift i Norge. Begrunnelsen for denne raske og altomfattende omleggingen var i følge Film & Kino å bevare den særnorske kinoinstitusjonen som sikrer et bredt og variert kinotilbud for hele Norges befolkning. Film & Kino så etterhvert tegn til at flere og flere kinoer både nasjonalt og globalt hadde begynt å installere digitalt utstyr på kinoene sine på begynnelsen av 2000-tallet. De innså raskt at denne utviklingen ville fortsette i et stadig raskere tempo og at digitaliseringen etterhvert ville bli et være eller ikke være for kinoene på sikt, grunnet press fra distributører som ønsket å gå over til å levere digitalt innhold. Det ble derfor nødvendig å få med seg alle involverte parter på et spleiselag om man skulle sikre seg en helhetlig og velfungerende digital kinoinstitusjon slik vi har hatt i over hundre år med den analoge kinoen. Etter den vellykkede prøveperioden ble det derfor gitt klarsignal om å ta initiativ til å få på plass en landsdekkende digitalisering av kinoene. Film & Kino fikk ansvar for gjennomføringen. Etter en intens periode med planlegging, utarbeiding og signering av avtaler, iverksatte Film & Kino utrullingen av digitalt utstyr sommeren 2010. Digitaliseringen fikk mye oppmerksomhet i media både før, under og etter omleggingen, hvor både positive og negative virkninger av omleggingen skisseres fra ulike hold. Mitt fokus for denne oppgaven har vært å utdype selve omleggingsprosessen fra start til slutt. Samt å belyse og diskutere eventuelle endringer og konsekvenser dette kan medføre for både bransje og publikum.nor
dc.description.abstractNorway was the first country in the world to adopt to a complete digital cinema system, wich was completed during the summer of 2011. The planning for this transition process startet already in 2006 through the direction of industry organization Film & Kino, wich initiated two digital research projects called NDA & NORDIC. The purpose was to map out the possibillity for a complete digital cinema system in Norway. The justification for this swift & comprehensive transition was according to Film & Kino, to preserve the distinctively Norwegian cinema institution, wich had been set up to secure a broad and varied film selection for the Norwegian population. Film & Kino experienced signs wich showed that more and more cinemas both home and abroad, startet to install digital equipment in their cinemas on their own in the early 2000's. They realised quickly that this tendency would continue in a rapid pace and that the digitalization sooner than later would become a «be or not to be» for the future of the Norwegian cinemas. The reason for this would be the continued pressure from distributers, wich saught to deliver their films in digital format. It was therefore neccesary to quickly get all the involved parts of the industry toghether and work out a Dutch treat, if the old distinctive Norwegian cinema model was to be secured, as it has been for over a century with the analog cinemas. After the successful trial period of the reaserch projects, it was therefore given thumbs up to initiate a complete digitalization of the Norwegian cinemas. Film & Kino was handed the task and responsibilty for this transition to happen. After an intense period of planning, draw up, and signing contracts, the deployment of digital equipment started in the summer of 2010. The digitalization project got a lot of attention in the media both before, under and after the transition. Both positive and negative impacts of the transition were being portrayed as possible consequenses from different voices. My focus for this thesis has been to deepen the understanding of the transition process from start to finish. And to throw light on and discuss any possible changes or consequences this transition might have on both the industry and for the public in general.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleDen digitale kinorevolusjonenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-09-06en_US
dc.creator.authorFlaatten, Dan Espenen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Flaatten, Dan Espen&rft.title=Den digitale kinorevolusjonen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33760en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo172021en_US
dc.contributor.supervisorOve Solumen_US
dc.identifier.bibsys132687941en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35215/3/Vedlegg-II.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35215/4/Vedlegg-III.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35215/5/Vedlegg-I.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35215/6/Vedlegg-IV.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35215/7/Flaatten-Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata