Hide metadata

dc.date.accessioned2013-04-11T12:44:57Z
dc.date.available2013-04-11T12:44:57Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-12-10en_US
dc.identifier.citationJensen, Jørghild Karlotte. På hvilken måte bidrar ekspertsykepleiere til uformell læring i praksisfellesskapet?. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35202
dc.description.abstractFormål: Studiens hensikt var å undersøke, kritisk vurdere og syntetisere kvalitative forskningsartikler som belyser hvordan ekspertsykepleiere i praksisfellesskapet medvirker til læring hos kolleger. Denne kunnskapen vil kunne bidra til å utvikle arbeidsforhold som fremmer uformell læring mellom kolleger. Teoretisk forankring: Studien ble forankret i sosial læringsteori. Metode: Den kvalitative metasyntese omfattet systematiske litteratursøk i databasene Medline, Cinahl og SveMed+. Relevante studier ble identifisert ved hjelp av spesifikke inklusjons- og eksklusjonskriterier. Etter en kritisk vurdering av de kvalitative forskningsartikler etter sjekkliste for kvalitetsvurdering, ble 14 studier inkludert i syntesen. Funn fra de 14 artiklene som kunne belyse tema, ble syntetisert i en fortellende form. Resultater: Analysen av forskningsartiklene avdekket sentrale funn som samlet seg i fire tema og beskrev faktorer ekspertsykepleiere bidro med i praksisfellesskapet. Ekspertsykepleiere bidro med sine personlige egenskaper. Engasjement og imøtekommenhet var egenskaper som ble assosiert med de erfarne sykepleierne og hadde betydning i relasjon til kollegene. Ekspertsykepleiere bidro som læremestere, som veileder og som en erfaren kollega i praksis for at mindre erfarne sykepleiere skulle bli en del av praksisfellesskapet og lære sykepleie. De erfarne sykepleierne ble brukt som kunnskapskilde og bidro til å sammenføye teori og praksis, slik at kompetanseutvikling, læring og utvikling av profesjonell sykepleieridentitet kunne finne sted. Syntesens sentrale funn ble diskutert med sosial læringsteori som referanseramme og funnenes betydning for kliniske ledere ble aktualisert. Konklusjon: Metasyntesen avdekket at erfarne sykepleiere i praksisfellesskapet hadde en betydning for og bidro med ulike faktorer for å medvirke til læring hos kolleger. Kunnskap om faktorene kan bidra til å bruke ekspertsykepleiere som et viktig ledd i kompetanseutvikling i praksis, til utvikling av sykepleieridentitet og som betydningsfulle miljøfaktorer i praksisfellesskapet. Kompetente sykepleiere er i helsevesenet en verdifull ressurs. Erfarne sykepleiere bør anerkjennes og brukes. Å investere i kompetansen til medarbeidere er å investere i fremtiden.nor
dc.description.abstractPurpose: The purpose of the study was to identify, critically review and synthesize qualitative research studies of the phenomenon of expert nurses contributions in the community of practice in order to assist in learning with colleagues. This knowledge may help to develop practice that promotes informal learning between colleagues. Literature review: The study’s theoretical foundation is a socio-cultural approach to learning in the practice setting. Method: This qualitative meta-synthesis comprised a systematic literature search in Medline, Cinahl and SveMed+. Relevant studies were identified using specific inclusion and exclusion criteria. After a critical evaluation of qualitative research articles using a checklist for quality assessment 14 studies were included in the synthesis. Findings from the 14 articles that described the research themes were integrated into a synthesis in a narrative form. Results: An analysis of the research resulted in four thematic areas that describe factors that expert nurses contributed with in the practice community. The research revealed that expert nurses personal characteristics were important. Attitudes, behaviour and commitment were qualities that were associated with expert nurses and impacted on relationships with colleagues. Expert nurses as mentors and as an experienced colleague in practice helped the novice nurses to become insiders in the practice community and to provide quality care. The expert nurses were used as a source of knowledge and helped novice nurses to connect theory and practice so that skills development, learning and development of professional nursing identity could take place. Central findings in this meta-synthesis were discussed within the social learning theory framework, and the relevance of findings to clinical leaders was actualized. Conclusion: This meta-synthesis revealed that experienced nurses had an impact on and contributed with various factors to learning among colleagues in the practice community. This knowledge of factors may contribute to the use of the expert nurse as an important factor in competence development in practice: in development of professional nursing identity where learning between colleagues is emphasized. Human capital is a valuable asset in healthcare. Knowledge workers should be acknowledged. Investing in knowledge workers is investing in the future.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titlePå hvilken måte bidrar ekspertsykepleiere til uformell læring i praksisfellesskapet? : En kvalitativ metasynteseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-04-04en_US
dc.creator.authorJensen, Jørghild Karlotteen_US
dc.subject.nsiVDP::808en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jensen, Jørghild Karlotte&rft.title=På hvilken måte bidrar ekspertsykepleiere til uformell læring i praksisfellesskapet?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33709en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo174280en_US
dc.contributor.supervisorIda Torunn Bjørken_US
dc.identifier.bibsys131304577en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35202/2/Jensen-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata