Hide metadata

dc.date.accessioned2013-05-02T10:30:30Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-11-13en_US
dc.identifier.citationHolth, Ida Kathrine. Behandling på boks. Hovedoppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35188
dc.description.abstractBakgrunn: Psykologifaget presenterer seg ofte som en nøytral vitenskap, men bidrar samtidig med å forme individers selvforståelse gjennom det som blir kalt "en terapeutisk kultur". Fokus i denne studien er diskurser knyttet til de ideologiske begrepene instrumentalisme og individualisme i selvhjelpsskrinene Psykologisk Førstehjelp for barn og ungdom. Formålet med oppgaven er en kritisk undersøkelse av selvhjelpsverktøyets språklige fremstillingen av emosjonshåndtering og barn og unges rolle i å løse psykiske vansker. Kasuset blir fortolket som en representant for en ”hovedstrøm” i psykologifaget i dag, og en overordnet hensikt med analysen vil være å bidra med en refleksjon rundt verdier i faget forøvrig. Metode: Studien er en kasusstudie av de to selvhjelpsskrinene Psykologisk Førstehjelp for barn og unge i alderen 8-12 år og 13-18 år hvor det blir brukt en diskursanalytisk tilnærming i analysen. Resultater: I analysen finner jeg at selvhjelpsskrinene fremstilles som en tilnærmet universell metode som har en ambisjon om å nå bredt ut i befolkningen. Teknikkene blir i selvhjelpsmaterialet presentert som et middel til å oppnå et mål om økt velvære for individet noe som kan tyde på at skrinene fremmer det man kan kalle et instrumentelt ideal for følelseshåndtering. Materialet har fokus på individuell mestring, men avhengighet av andre fremmes som også som en viktig norm, noe som gjør skrinene atypiske som selvhjelpsprodukter. En kontekstuell forståelse av årsaker og løsninger på psykiske vansker er ikke inkludert ut over familiesystemet. Avslutning: I avslutningen drøftes implikasjoner av funnene for barn og unge, og fagets rolle som normativ vitenskap. Et instrumentelt ideal for følelseshåndtering kan fylle et behov for selvkontroll i en kompleks hverdag. Dette idealet kan imidlertid bli et problem når en normativ diskurs som dette tar mål av seg av å være universell.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBehandling på boks : En kasusstudie av selvhjelpsverktøyet Psykologisk Førstehjelp som normativ diskursen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-04-29en_US
dc.creator.authorHolth, Ida Kathrineen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holth, Ida Kathrine&rft.title=Behandling på boks&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33704en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo172281en_US
dc.contributor.supervisorAnders Zachrisson og Arne Johan Vetlesenen_US
dc.identifier.bibsys131458701en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35188/2/ida-holth-hovedoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata