Hide metadata

dc.date.accessioned2013-05-02T10:30:23Z
dc.date.available2013-05-02T10:30:23Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-10-20en_US
dc.identifier.citationFrøkedal, Anne Marie. Kan temperament hos skolebarn predikere personlighet hos ungdom?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35171
dc.description.abstractI denne studien har kontinuitet og predikerbare sammenhenger mellom skolebarn og ungdom blitt undersøkt i et utvalg på 100. Studien har brukt data fra PRAD-prosjektet (Lilljeqvist, Smøreide og Falleide, 2002; Schneider og Edelstein, 1990). Utvalget til dette prosjektet ble hentet fra barn født på Ullevål universitetssykehus i perioden mars 1981 til februar 1984. Med bakgrunn i immunologiske tester og familieanamnese ble det trukket ut 250 barn, som ble intervjuet ved fire tidspunkt (T1 til T4) med ulike tester, inkludert temperament og personlighetstester. I denne studien ble det anvendt data som målte temperamentdimensjoner ved T3 og data som målte personlighetstrekk ved T4. T3 omfattet barn i alderen syv til ni år. T4 omfattet barn i alderen 15 til 17 år, som ble definert som ungdom. Innsamling av temperamentsdata ble utført med bruk av The Middle Childhood Temperaments Questionnaire (Hegvik, McDevitt og Carey, 1982), som bygger på Thomas og Chess (1977) sin temperamentsmodell. Personlighetsdata ble innsamlet med bruk av 5PF (Engvik, 1993) som er en norsk oversettelse av femfaktormodellen (McCrae og Costa, 1996). I denne studien har personlighetsfaktorene i 5PF blitt oversatt i henhold til de norske benevnelse i femfaktormodellen. Statistisk styrke på relasjoner mellom temperament og personlighet ble undersøkt med Pearson produkt-moment korrelasjonskoeffesient, to-halet test. Prediksjoner ble undersøkt med Stepwise multippel regresjonsanalyse. Det ble til sammen utført fem regresjonsanalyser, hvor hver av de fem personlighetstrekkene var avhengige variabler, og de samme ni temperamentsdimensjonen var uavhengige prediktor variabler. Statistisk signifikant nivå ble satt til 0,05. Resultatene viste kontinuitet mellom tre personlighetstrekk og fem temperamentsdimensjoner. Aktivitetsnivå ble knyttet til økt Ekstroversjon. Stemningsleie og Tilpasning ble knyttet til nedgang i Medmenneskelighet, hvor Tilpasning også ble knyttet til økt Åpenhet. Tilnærming-tilbaketrekning ble knyttet til nedgang i Åpenhet. Aktivitetsnivå predikerte økning i Ekstroversjon, Stemningsleie predikerte nedgang i Medmenneskelighet og Tilpasning predikerte redusert Åpenhet. Samtlige signifikante sammenhenger viste moderate effektstørrelser, og varierte i styrke fra 0,20 til 0,28 (Hemhill, 2003). Resultatene i denne studien viste en noe begrenset sammenheng mellom temperament og personlighet som i stor grad kan knyttes til svakheter ved vurderingsmetode for temperament. Denne studien har også avdekket sammenhenger som står i motsetning til funn i andre studier, noe som kan forstås ut i fra kritikk som særlig har vært rettet mot temperamentdimensjonene Stemningsleie og Tilnærming-tilbaketrekning.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKan temperament hos skolebarn predikere personlighet hos ungdom? : En longitudinell sammenligningsstudie mellom temperamentsdimensjoner hos 7-9 åringer og personlighetstrekk hos 15-17 åringer.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-04-29en_US
dc.creator.authorFrøkedal, Anne Marieen_US
dc.subject.nsiVDP::260en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Frøkedal, Anne Marie&rft.title=Kan temperament hos skolebarn predikere personlighet hos ungdom?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33701en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo170579en_US
dc.contributor.supervisorCato Grønnerøden_US
dc.identifier.bibsys131459155en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35171/2/anne-marie-frokedal-hovedoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata