Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-21T11:23:44Z
dc.date.available2013-03-21T11:23:44Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-09-24en_US
dc.identifier.citationØstenstad, Tone. Sykehjem som læringsarena. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/35151
dc.description.abstractFormål: Studiens hensikt er å utforske hvordan sykehjem fungerer som en arena for kontinuerlig læring for sykepleiere. Denne kunnskapen vil kunne bidra med å utvikle arbeidsforhold som kan fremme kontinuerlig læring. Litteraturgjennomgang: Kontinuerlig læring er viktig for å opprettholde og styrke kvaliteten på tjenestene. Det forutsetter mulighet og motivasjon for læring og vektlegger læring som deltakelse i praksisfelleskap. Kartlegging og utvikling av kompetanseplaner som knyttes til overordnede mål og danner grunnlag for målrettede læringsformer, Metode: I studien anvendes utforskende design. Kvalitativ metode og kvalitative forskningsintervjuer ble benyttet. Utvalget var 8 sykepleiere fra tre sykehjem. Kvales syv steg ble brukt i analyseprosessen. Funn ble drøftet på et abstraksjonsnivå opp mot teori. Funn: Sykepleierne har motivasjon for å lære, uformell læring knyttet til det daglige arbeidet regnes som det viktigste. Kommunikasjonskanaler på tvers av formelle grenser er avgjørende for at sykepleiere skal lære. Det er "gaps" i systemene for opplæring, knyttet til nye brukere og til ansvarsvakter i helgene. Ledelseperspektivet har betydning for tilretteleggelse for gode felleskapsdesign. Det er store forskjeller i mulighetene for tilegnelse av kunnskap i sykehjemmene, også internt i et sykehjem. Konklusjon: Hver avdeling utvikler sin kultur for læring, det er et dynamisk samspill mellom alle aktørene, samt strukturelle og organisatoriske forhold. Hvis læringskonteksten skal innfri krav til læring for sykepleierne i kunnskapsorganisasjoner må både formelle og uformelle lærigsformer være en integrert del av arbeidet. Kunnskapsledelses strategi har betydning for tilretteleggelse, motivasjon og mulighet for læring for sykepleierne. Nøkkelord: Sykepleie, kontinuerlig læring, læringskontekst, kompetanse, læringsmiljø, kultur, motivasjon, kunnskapsledelsesstrategi, sykehjem, kvalitative data.nor
dc.description.abstractThe Nursing home as- arena for learning How does the nursing home function as an arena for continuing learning for nurses? Objective: The purpose of the study is to investigate how the nursing home functions as an arena for continuing learning for nurses. This information will contribute to the development of working conditions that foster continuing learning. Review of the litterature: Continuing learning is important in maintaining and strenghthening the quality of nursing services. The process requires opportunities and motivation for learning and emphasises the value of learning by participation in a nursing team. The development and evaluation of proficiency plans based on overall objectives, forms the basis for relevant learning methods. Methods:This study makes use of investigative design, with both qualitative and quantitative research interviews. Eight nurses from three nursing homes participated in the study. Analysis was performed using the seven stage method, according to Kvale. Findings were abstracted and compared to theory. Findings:Nurses are motivated to learn. Informal learning in the setting of everyday work is rated as most important. Opportunities for communication outwith formal boundaries are imperative for the learning process. There are gaps in the training schedules when it comes to initial management of new clients and also as regards the in-charge nursing role during weekends. Type of management is an important influence on the professional nursing environment. Opportunities for learning vary substantially, even within an individual nursing home. Conclusion:Each unit/ward develops its unique learning culture in a dynamic interaction between participants, with the influence of structural and organizational factors. If the work setting is to enable fulfillment of learning requirements for nurses in knowledge-based organizations, it is imperative that both formal and informal methods of learning are an integral part of the work context. Knowledge management strategy influences nurses motivation and opportunities for learning and affects facilitation of nursing learning activities. Key words: Nursing, continuing education, learning context, proficiency, learning environment, culture, motivation, knowledge management strategy, nursing home, qualitative data.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleSykehjem som læringsarena : Hvordan fungerer sykehjem som en arena for kontinuerlig læring for sykepleiereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-03-20en_US
dc.creator.authorØstenstad, Toneen_US
dc.subject.nsiVDP::808en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Østenstad, Tone&rft.title=Sykehjem som læringsarena&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33678en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo169319en_US
dc.contributor.supervisorSolveig Haugeen_US
dc.identifier.bibsys13085591xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35151/2/SYKEHJEMxSOMxLxRINGSARENA.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata