Abstract
I denne oppgaven diskuterer jeg en hypotese om hvorvidt ontologi har betydning for den moralteorien man fremsetter. Spørsmålet er hvordan type forbindelse det er mellom det ontologiske og det etiske, og dermed hvilken betydning det ontologiske har for utformingen av det etiske. Jeg argumenter for at Simone de Beauvoirs fokus er etisk, snarere enn ontologisk, men disse dimensjonene ved menneskelivet er gjensidig avhengig hverandre. Til en viss grad er det en forbindelse mellom min og andres frihet på et ontologisk nivå, da den ontologiske og konkrete friheten utgjør deler av min situasjon. Dette kaller jeg den fenomenologiske holdning, og det er denne holdningen som muliggjør den relasjonelle ontologien hos Beauvoir. Med utgangspunkt i den relasjonelle ontologien utvikler hun sitt begrep om moralsk frihet, og det er således på nivået av moralsk frihet forbindelsen mellom det ontologiske og det etiske er sterkest. Den er sterkest på dette nivået fordi det er forbindelsen mellom det å utvikle min moralske frihet og å ville andres frihet som er kilden for mitt moralske ansvar for andre.
In this essay, I discuss the significance of ontology as a basis of the kind of moral philosophy one proposes. I ask what connection there might be between the ontological and the ethical, and if so, what impact does the ontological have on an exposition of the ethical. I propose that Simone de Beauvoir’s focus is ethical, more so than ontological, but that both of these dimensions of human existence is mutually dependent on each other. To a certain extent, there is a connection between mine and others’ freedom on an ontological level, since ontological and concrete freedom, in parts, constitute my situation. I call this a phenomenological attitude, and it is this attitude that opens up the possibility of relational ontology found in Beauvoir’s thought. With relational ontology as a basis, she develops the concept of moral freedom, and it is on the level of moral freedom that the connection between the ontological and the ethical is strongest. It is strongest on this level, because it is the very connection between my developing a moral freedom and my wanting others‘ freedom which is the source of my moral responsibility for others.