Hide metadata

dc.date.accessioned2013-10-31T12:27:14Z
dc.date.available2013-10-31T12:27:14Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-12-15en_US
dc.identifier.citationBlaalid, Maren Hyvang. Når kontakter betyr alt. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34848
dc.description.abstractLinkedIn er et av de mest populære sosiale mediene i Norge og tiltrekker seg stadig flere medlemmer. I denne masteroppgaven studerer jeg bruken av LinkedIn for å undersøke hva som er det særegne ved dette nettverksmediet. Jeg har utført en spørreundersøkelse blant 280 brukere for å få innsikt i hvem de er, hvorfor de bruker LinkedIn og hvordan de gjør det. Funnene fra analysen viser at brukerne kjennetegnes ved at de er selvstendige og formålsrasjonelle, som bruker LinkedIn strategisk for å nå sine mål. Brukerne er ofte høyt utdannet og jobber innen moderne, tekniske yrker. De vektlegger det profesjonelle ved LinkedIn og er svært nettverks- og karriereorienterte. Jeg argumenterer for at brukerne får økt sosial kapital som følge av bruken og at LinkedIn gir personlig egennytte. Analysen viser også at de fleste sosiale nettverk på LinkedIn består av svake bånd ettersom brukerne treffer kontaktene sine sjelden. Mange brukere ønsker å få jobbtilbud og synliggjør seg derfor for å nå ut til rekrutterere. De bruker LinkedIn i jobbsammenheng til mye av det samme som de gjør privat og dette tyder på at jobbsfæren og den private sfæren flyter over i hverandre.nor
dc.description.abstractLinkedIn is one of the most popular social networking sites (SNS) in Norway and the user base keeps increasing. In this master thesis I study the use of LinkedIn because I want to find out what is so peculiar about this SNS. I have conducted a survey among 280 LinkedIn users to gain insight into who they are, why they use LinkedIn and how they do it. The findings from the analysis show that the users are characterized by being independent and self-oriented, who use LinkedIn strategically to achieve their goals. They are often highly educated individuals in modern, technical professions. The users emphasize the professional part of LinkedIn and find networking and career important. I argue that they increase their social capital by using LinkedIn and that the SNS tends to benefit personal needs. The analysis also shows that most social networks on LinkedIn consist of weak ties since the users rarely meet their contacts. Many users wish to gain job offers and therefore make themselves visible to get “discovered” by headhunters. They use LinkedIn to more or less the same matters in their jobs as they do privately and this indicates that the work sphere and the private sphere are intertwined when it comes to LinkedIn.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleNår kontakter betyr alt : En studie av bruken av nettverksmediet LinkedInen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-10-30en_US
dc.creator.authorBlaalid, Maren Hyvangen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Blaalid, Maren Hyvang&rft.title=Når kontakter betyr alt&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33583en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo174420en_US
dc.contributor.supervisorTerje Rasmussenen_US
dc.identifier.bibsys133176312en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34848/2/HyvangBlaalid-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata