Hide metadata

dc.date.accessioned2013-04-18T10:43:43Z
dc.date.available2013-04-18T10:43:43Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-10-31en_US
dc.identifier.citationThuv, Elinor. Grunnleggende ferdigheter i praksis. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34819
dc.description.abstractOppgaven undersøker arbeidet med grunnleggende ferdigheter på skolenivå. Å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å lese, å regne og å bruke digitale verktøy er forutsetninger for videre utvikling og læring. Grunnleggende ferdigheter er sterkt fremhevet i gjeldende læreplanverk, og danner bakteppet for opp gavens hensikt, å forsøke forstå hvordan rektorer og lærere arbeider med dette i sin praksis. Opp gaven har en vending mot styring og ledelse av utdanning i arbeidet med å tydeliggjøre og bevisstgjø re grunnleggende ferdigheter i skolenes praksisfellesskap. Disse spørsmålene ses i lys av sentrale styringsdokumenter og sosiokulturell læringsteori. Undersøkelsen analyserer fire intervjuer fra delrapport 3 i FIRE-prosjektet, som er en evaluering av implementering av Kunnskapsløftet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Oppgavens problemstilling er deskriptiv forankret i en kvalitativ design. Spenningsfeltet mellom skolens krav og samfunnets forventninger er utgangspunkt for analysen av skolenes praksis sett i lys av to aspekt ved begrepet grunnleggende ferdigheter. De viktigste funnene er drøftet tematisk og knyttet opp mot styring og ledelse av utdanning. Lavt utdanningsnivå og svake grunnleggende ferdigheter kan medføre svak tilknytning til arbeidslivet over et livsløp. Det er stort frafall i videregående opplæring. Det er behov for mer innsikt på ulike nivå i hvordan skolene arbeider med grunnleggende ferdigheter. Både sentralt og lokalt styringsnivå har nytte av kunnskap om rektorer og læreres praksis i tilknytning til grunnleggende ferdigheter, som er en sentral del av LK06. Ifølge FIRE-prosjektets sluttrapport viser det kvalitative materialet fra 2010 at det er grunn til å anta at det er store variasjoner når det gjelder hvordan grunnleggende ferdigheter er forstått. Min undersøkelse underbygger dette, og viser stor variasjon på to skoler i arbeidet med grunnleggende ferdigheter. Variasjon i rektor og læreres referanseramme knyttet til begrepet grunnleggende ferdigheter. Variasjon i rektor og læreres samarbeid om grunnleggende ferdigheter. Variasjon i pålegg fra skoleeier om arbeid med grunnleggende ferdigheter. Det er videre grunn til å tro at det er uklart for aktørene på begge skolene hvilken betydning det ligger i muntlige og digitale ferdigheter. Hvordan rektor tilrettelegger for arbeid med grunnleggende ferdigheter er viktig for læreres praksis med grunnleggende ferdigheter og elevenes læring, skolens samfunnsmandatnor
dc.language.isonoben_US
dc.titleGrunnleggende ferdigheter i praksis : En kvalitativ analyse av grunnleggende ferdigheter i praksis på to skoleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-04-12en_US
dc.creator.authorThuv, Elinoren_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Thuv, Elinor&rft.title=Grunnleggende ferdigheter i praksis&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33558en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo171180en_US
dc.contributor.supervisorFrøydis Hertzberg og Eli Ottesenen_US
dc.identifier.bibsys131355961en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34819/1/Masterx31.10x.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata