dc.date.accessioned | 2013-04-18T10:43:44Z | |
dc.date.available | 2013-04-18T10:43:44Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.date.submitted | 2012-10-31 | en_US |
dc.identifier.citation | Houg, Bodil Jenssen, Teisberg, Katti Anker. Her mobber vi ikke, for det har rektor sagt!. Masteroppgave, University of Oslo, 2012 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/34818 | |
dc.description.abstract | Hva kan rektor gjøre for å få bukt med mobbing? Hvilke tiltak virker og hva er viktigst å fokusere på. Det er stor forskjell mellom skoler, men hva gjøres på de skolene som ser ut til å lykkes?
Problemstillingen vår er:
Hva kjennetegner skoleledelse som bidrar til at mobbing reduseres?
Vi har tatt utgangspunkt i to skoler som har hatt gode resultater på Elevundersøkelsen og gjort følgende funn:
Rektorene velger å være rollemodeller i implementeringen av antimobbearbeidet. De har et overveiende fokus på de menneskelige faktorene i organisasjonen, og de har også erfaring og mot nok til å prioritere når hensynene kommer i konflikt. Dette er ledere som stoler på egen kompetanse og tør å prioritere etter denne når de opplever press fra mange kanter. De betraktet relasjonskompetanse som en av sine viktigste egenskaper og satte denne egenskapen høyt i organisasjonen, også ved rekruttering av nye lærere.
Rektorene har et reflektert syn på begrepet mobbing. De kjenner forskningsbaserte definisjoner fra Olweus og Roland og benytter disse i sitt arbeid, men ikke ukritisk. Særlig problematisk synes rollene i mobbebegrepet å være. Ingen av rektorene er komfortabel med offer/gjerningsmann plasseringen som kan tolkes som implisitt i mobbebegrepet. De viser til at dette vanskeliggjør den faktiske håndteringen av saker.
Lederne kjenner til gjeldende lover og planverk. Ledernes kjennskap til og bevissthet om planverket var større enn hos lærere og elever. Lederne mente de var kompetent til å håndtere mobbesaker i motsetning til lærerne som ikke opplevde det slik i vår undersøkelse. Det forebyggende arbeidet ble trukket frem som det mest sentrale virkemiddelet mot mobbing. Dette arbeidet var systematisk og forankret i organisasjonen helt ned på elevnivå. Skolene synes å ha stor grad av felles forståelse av hvordan mobbing skulle håndteres i praksis og viste solid felleskapsforankring i verdisynet rundt mobbeproblematikken.
Vi ønsket å fremskaffe forskningsbasert kunnskap om forhold som gjør at disse skolene lykkes og finne ut hvilke verdier som ligger bak de vurderingene lederne tar.
Funnene er gjort på grunnlag av kvalitative intervjuer, og i lys av ledelses- og organisasjonsteori har vi gjort en analyse av innhold basert på informantenes fremstillinger. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Her mobber vi ikke, for det har rektor sagt! : - En studie i lederes strategivalg ved to skoler | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2013-04-15 | en_US |
dc.creator.author | Houg, Bodil Jenssen | en_US |
dc.creator.author | Teisberg, Katti Anker | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::283 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Houg, Bodil Jenssen&rft.au=Teisberg, Katti Anker&rft.title=Her mobber vi ikke, for det har rektor sagt!&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-33557 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 171170 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Eyvind Elstad | en_US |
dc.identifier.bibsys | 131363158 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34818/1/MasteroppgavexTeisbergHougx-xsiste.pdf | |