Hide metadata

dc.date.accessioned2013-04-18T10:43:44Z
dc.date.available2013-04-18T10:43:44Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-10-31en_US
dc.identifier.citationHoug, Bodil Jenssen, Teisberg, Katti Anker. Her mobber vi ikke, for det har rektor sagt!. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34818
dc.description.abstractHva kan rektor gjøre for å få bukt med mobbing? Hvilke tiltak virker og hva er viktigst å fokusere på. Det er stor forskjell mellom skoler, men hva gjøres på de skolene som ser ut til å lykkes? Problemstillingen vår er: Hva kjennetegner skoleledelse som bidrar til at mobbing reduseres? Vi har tatt utgangspunkt i to skoler som har hatt gode resultater på Elevundersøkelsen og gjort følgende funn: Rektorene velger å være rollemodeller i implementeringen av antimobbearbeidet. De har et overveiende fokus på de menneskelige faktorene i organisasjonen, og de har også erfaring og mot nok til å prioritere når hensynene kommer i konflikt. Dette er ledere som stoler på egen kompetanse og tør å prioritere etter denne når de opplever press fra mange kanter. De betraktet relasjonskompetanse som en av sine viktigste egenskaper og satte denne egenskapen høyt i organisasjonen, også ved rekruttering av nye lærere. Rektorene har et reflektert syn på begrepet mobbing. De kjenner forskningsbaserte definisjoner fra Olweus og Roland og benytter disse i sitt arbeid, men ikke ukritisk. Særlig problematisk synes rollene i mobbebegrepet å være. Ingen av rektorene er komfortabel med offer/gjerningsmann plasseringen som kan tolkes som implisitt i mobbebegrepet. De viser til at dette vanskeliggjør den faktiske håndteringen av saker. Lederne kjenner til gjeldende lover og planverk. Ledernes kjennskap til og bevissthet om planverket var større enn hos lærere og elever. Lederne mente de var kompetent til å håndtere mobbesaker i motsetning til lærerne som ikke opplevde det slik i vår undersøkelse. Det forebyggende arbeidet ble trukket frem som det mest sentrale virkemiddelet mot mobbing. Dette arbeidet var systematisk og forankret i organisasjonen helt ned på elevnivå. Skolene synes å ha stor grad av felles forståelse av hvordan mobbing skulle håndteres i praksis og viste solid felleskapsforankring i verdisynet rundt mobbeproblematikken. Vi ønsket å fremskaffe forskningsbasert kunnskap om forhold som gjør at disse skolene lykkes og finne ut hvilke verdier som ligger bak de vurderingene lederne tar. Funnene er gjort på grunnlag av kvalitative intervjuer, og i lys av ledelses- og organisasjonsteori har vi gjort en analyse av innhold basert på informantenes fremstillinger.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHer mobber vi ikke, for det har rektor sagt! : - En studie i lederes strategivalg ved to skoleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-04-15en_US
dc.creator.authorHoug, Bodil Jenssenen_US
dc.creator.authorTeisberg, Katti Ankeren_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Houg, Bodil Jenssen&rft.au=Teisberg, Katti Anker&rft.title=Her mobber vi ikke, for det har rektor sagt!&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33557en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo171170en_US
dc.contributor.supervisorEyvind Elstaden_US
dc.identifier.bibsys131363158en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34818/1/MasteroppgavexTeisbergHougx-xsiste.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata