dc.date.accessioned | 2013-04-11T12:50:34Z | |
dc.date.available | 2018-02-20T23:30:34Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.date.submitted | 2012-10-29 | en_US |
dc.identifier.citation | Buer, Elisabeth, Sundqvist, Karin Jenny, . Lederpraksisens innvirkning på læreres motivasjon . Masteroppgave, University of Oslo, 2012 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/34811 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgave undersøker hvordan en skoleledelse gjennom sin ledelsespraksis kan influere motivasjonen hos lærerne, slik at de yter sitt beste for at elevene skal få best mulige læringsresultater. Dette ses i lys av teori om ledelse og motivasjon. Problemstillingen er deskriptiv og forankret i et fenomenologisk, men også hermeneutisk design.
Vi har valgt en kvalitativ tilnærming med ett case. Caset er en såkalt vellykket skole i Oslo. Vi har gjennomført samtaleintervju med en ledergruppe og en lærergruppe, og målet med intervjuene var å komme dypere inn i utforskningen av en ledelses arbeid og hvordan dette påvirker lærernes motivasjon.
Vårt teoretisk rammeverk er et forsøk på syntese mellom E. Decis & R. Ryans teori om tre grunnleggende psykologiske behov, samt V. Robinsons fem dimensjoner for FUL-ledelse (Forbedring av Undervisning og Læring), og vi har brukt dette teoretiske rammeverket til å kategorisere empirien.
Funnene i vår undersøkelse viser at det er mange motivasjonsmekanismer en leder kan møte i sin utøvelse av ledelse. Disse mekanismene virker både positivt og negativt inn på lærernes motivasjon. Dette betyr at lederne må være fleksibel i måten de kommuniserer med de ulike lærerne.
Med tanke på generalisering bør funnene i oppgaven valideres (undersøkes) videre. Om fun-nene skulle være kausale, så bør de ha betydning for utøvelsen av praksis, ikke minst for ut-øvelse av skoleledelse. Våre funn kan bidra til en refleksjon og en bevisstgjøring som kan få en betydning for rektors/lederes praksis. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Lederpraksisens innvirkning på læreres motivasjon : En casestudie om grunnleggende psykologiske behov og motivasjonsmekanismer hos lærere | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2013-04-08 | en_US |
dc.creator.author | Buer, Elisabeth | en_US |
dc.creator.author | Sundqvist, Karin Jenny | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::283 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Buer, Elisabeth&rft.au=Sundqvist, Karin Jenny&rft.title=Lederpraksisens innvirkning på læreres motivasjon &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-33552 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 170960 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Eyvind Elstad | en_US |
dc.identifier.bibsys | 131327275 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34811/1/MasteroppgavexElisabethxogxJenny.pdf | |