Skjul metadata

dc.date.accessioned2013-04-11T12:50:34Z
dc.date.available2018-02-20T23:30:34Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-10-29en_US
dc.identifier.citationBuer, Elisabeth, Sundqvist, Karin Jenny, . Lederpraksisens innvirkning på læreres motivasjon . Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34811
dc.description.abstractDenne masteroppgave undersøker hvordan en skoleledelse gjennom sin ledelsespraksis kan influere motivasjonen hos lærerne, slik at de yter sitt beste for at elevene skal få best mulige læringsresultater. Dette ses i lys av teori om ledelse og motivasjon. Problemstillingen er deskriptiv og forankret i et fenomenologisk, men også hermeneutisk design. Vi har valgt en kvalitativ tilnærming med ett case. Caset er en såkalt vellykket skole i Oslo. Vi har gjennomført samtaleintervju med en ledergruppe og en lærergruppe, og målet med intervjuene var å komme dypere inn i utforskningen av en ledelses arbeid og hvordan dette påvirker lærernes motivasjon. Vårt teoretisk rammeverk er et forsøk på syntese mellom E. Decis & R. Ryans teori om tre grunnleggende psykologiske behov, samt V. Robinsons fem dimensjoner for FUL-ledelse (Forbedring av Undervisning og Læring), og vi har brukt dette teoretiske rammeverket til å kategorisere empirien. Funnene i vår undersøkelse viser at det er mange motivasjonsmekanismer en leder kan møte i sin utøvelse av ledelse. Disse mekanismene virker både positivt og negativt inn på lærernes motivasjon. Dette betyr at lederne må være fleksibel i måten de kommuniserer med de ulike lærerne. Med tanke på generalisering bør funnene i oppgaven valideres (undersøkes) videre. Om fun-nene skulle være kausale, så bør de ha betydning for utøvelsen av praksis, ikke minst for ut-øvelse av skoleledelse. Våre funn kan bidra til en refleksjon og en bevisstgjøring som kan få en betydning for rektors/lederes praksis.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLederpraksisens innvirkning på læreres motivasjon : En casestudie om grunnleggende psykologiske behov og motivasjonsmekanismer hos lærereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-04-08en_US
dc.creator.authorBuer, Elisabethen_US
dc.creator.authorSundqvist, Karin Jennyen_US
dc.subject.nsiVDP::283en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Buer, Elisabeth&rft.au=Sundqvist, Karin Jenny&rft.title=Lederpraksisens innvirkning på læreres motivasjon &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33552en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo170960en_US
dc.contributor.supervisorEyvind Elstaden_US
dc.identifier.bibsys131327275en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34811/1/MasteroppgavexElisabethxogxJenny.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata