Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:03:36Z
dc.date.available2013-03-12T13:03:36Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-11-26en_US
dc.identifier.citationLindland, Grete, Kabal, Aisha Elisabeth, . Vold i hjemmet og skolerelaterte utfordringer. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34795
dc.description.abstractProblemområde og problemstilling: Vold i hjemmet er et problem både på verdensbasis og i Norge. Med en antakelse om at vold utført av nære omsorgspersoner kan føre til betydelige konsekvenser for barns mestring i skolen, tar avhandlingen for seg følgende problemstilling: Hvilke vansker kan barn utsatt for vold i hjemmet utvikle, og hvordan kan skolen møte, ivareta og tilrettelegge for disse barnas mestring av skolerelaterte utfordringer? Metode og kilder:I avhandlingen anvendes litteraturstudie som metode. Problemstillingen besvares gjennom redegjørelse og drøfting av et utvalg av teorier og studier på feltet. Så langt det har latt seg gjøre har primærkilder blitt benyttet, men i noen tilfeller har sekundærkilder også blitt brukt. Det er et stort spenn i utgivelsesårene ved de ulike studiene og teoriene som presenteres i avhandlingen. Flere av kildene som benyttes er utgitt på 1980-tallet. Disse inkluderes fordi mange av forfatterne anses som klassikere på feltet. Nyere forskning og litteratur er også inkludert for å vise til oppdatert forskning og begrepsbruk. Hovedkonklusjoner: Vold i hjemmet betegnes som en risikofaktor fordi det kan føre til negative konsekvenser for barns utvikling. Videre kan disse konsekvensene påvirke barns mestring av følelsesmessige, psykososiale og faglige utfordringer i skolen. Vold i hjemmet er særdeles skadelig for barn fordi det foregår over tid og blir utført av nære omsorgspersoner. Alvorlighetsgraden og omfanget av volden vil påvirke barnas utfall. I avhandlingen konkluderes det med at skolen må ha kunnskap om og forståelse for hvordan vold i hjemmet påvirker barn, for å kunne møte, ivareta og tilrettelegge for at disse barna kan oppleve mestring i skolen. I tillegg må skolen ha kunnskap om hva som fører til at barn kan klare seg godt på tross av den risiko som vold i hjemmet utgjør. Dette innebærer kunnskap om resiliens- og helsebringende faktorer som kan synliggjøre tiltak i skolen og som videre kan medvirke til mestring. Dersom det ikke tilrettelegges for mestring av skolerelaterte utfordringer, kan skolen bli nok en risikofaktor for voldsutsatte barn.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleVold i hjemmet og skolerelaterte utfordringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-02-26en_US
dc.creator.authorLindland, Greteen_US
dc.creator.authorKabal, Aisha Elisabethen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lindland, Grete&rft.au=Kabal, Aisha Elisabeth&rft.title=Vold i hjemmet og skolerelaterte utfordringer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33497en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo173453en_US
dc.contributor.supervisorWenche Larsenen_US
dc.identifier.bibsys130709379en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34795/1/MasteroppgavexKabalxogxLindlandx2012.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata