Hide metadata

dc.date.accessioned2013-04-18T10:27:32Z
dc.date.available2013-04-18T10:27:32Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-12-03en_US
dc.identifier.citationHeiaas, Ida. Den kommersielle gaven. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34740
dc.description.abstractProsjektet er en kvalitativ studie av amerikanske surrogatmødres forståelse av seg selv og sin posisjon, i det kommersielle surrogatiarrangementet. Fokuset peiles inn mot hvordan denne forståelsen og posisjonen utfordres, og hvordan de forhandler om å opprettholde den. Datamaterialet består av nedlastet tekst fra tre ulike samtalefora på nett, for surrogatmødre og intenderte foreldre. Materialet karakteriseres av en nokså enhetlig forståelse, men når de nærmet seg én forståelse, tok de samtidig avstand fra en annen. Analysen er derfor inspirert av Davies og Harré (1990) sin tilnærming til diskurs og posisjoner. Når surrogatmødrene snakker om surrogatiet og seg selv, benytter de ikke et merkantilt vokabular, men et gavevokabular. Surrogatmødrene avviser at de er motivert av penger, og undertreker sin egen interesseløshet gjennomgående. Imidlertid utfordrer pengene gavens premiss: Er en gave som gjengjeldes med penger en interesseløs gave? En gave det betales for synes å være en umulighet. Denne studiens siktemål er altså å belyse hvordan surrogatmødrene forstår og forhandler om denne "umuligheten": Den kommersielle gaven. Hvordan markedslogikk og penger påvirker mennesker og sosiale relasjoner, er et sosiologisk spørsmål med lange røtter. I oppgaven beveger jeg meg hovedsakelig langs to teoretiske løp: For å synliggjøre hvordan for surrogatmødrene forhandler om en posisjon som giver, trekker jeg på elementer fra maussiansk inspirert gaveteori. Denne ser gaven ikke bare som en isolert handling, men som en syklus bestående av det å gi, motta og gjengjelde. Dette perspektivet gjør det mulig ikke bare å studere giverhandlingen som et utrykk for enten interesse eller altruisme, men som et relasjonelt fenomen med en indre logikk og spenningsforhold. For å løfte frem hvordan surrogatmødrene forsøksvis endrer eller modifiserer pengenes betydning, benytter jeg meg blant annet av Viviana Zelizers begreper om øremerking. Hochschilds teori om følelsesarbeid blir benyttet for å vise hvordan følelsene deres blir gitt ulike forståelser når det oppstår en diskrepans mellom hva de føler og hva de forventet å føle. Jeg finner at giverposisjonens opprettholdelse er betinget vel så mye av foreldrenes samarbeid, som reforhandlingen av pengenes betydning. Hvis relasjonen mellom intenderte foreldre og surrogatmor brytes, må forståelsen av seg selv og surrogatiet opprettholdes på egenhånd. På grunn av gavens moralske ethos om en interessefri giver forblir forventningene om gjensidighet tause. IX Første analysekapittel viser hvordan surrogatmødrene tar avstand fra det biososiale grunnlaget for moderskap. Ved å vektlegge gener som moderskapskonstituerende tømmer de svangerskapet for "morsmening". Når det er genetisk tilknytning som gjør deg til mor er det ikke slik at de gir fra seg barnet sitt, de gir barnet tilbake til foreldrene. Jeg hevder at dette er avgjørende for gavehandlingens frivillighet; det gjør det mulig å gi med glede. Andre analysekapittel tar for seg hvordan relasjonen mellom surrogatmor og intendert mor preges av det at de har samme kjønn. Jeg hevder at surrogatmødrene bekrefter seg selv som kvinne og giver i surrogatiet, på bekostning av den intenderte moren. Selv om den intenderte moren er takknemlig for gaven hun blir gitt, understreker også denne hennes "utilstrekkelighet": hun kan ikke selv føde, og hun kan ikke selv gi et barn til sin mann. Dette gjør relasjonen mellom dem skjør: barnegaven er ikke bare en berikelse, det er også en gave som tar. Tredje analysekapittel handler om hvilken betydning surrogatmødrene tillegger pengene og hvorfor det er viktig for dem at betalingen foregår på en viss måte og at de benytter dem til spesielle formål. Det vises også at pengene ledsages av en viss ambivalens – de er både destruktive og nødvendige. Kapittel fire omhandler tiden etter forløsningen. Om relasjonen mellom de intenderte foreldrene og surrogatmoren brytes, trer surrogatmødrenes forventninger om gjensidighet frem. Trusselbildet mot surrogatmødrenes interesseløshet revitaliseres og presser surrogatmødrene til å holde fast i giverposisjonen ved egen hjelp - utenfor gaverelasjonen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDen kommersielle gaven : En nettbasert studie av amerikanske surrogatmødres forhandlinger om posisjon i surrogatiarrangementeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-04-15en_US
dc.creator.authorHeiaas, Idaen_US
dc.subject.nsiVDP::220en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Heiaas, Ida&rft.title=Den kommersielle gaven&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33532en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo174005en_US
dc.contributor.supervisorTorben Hviid Nielsen og Cathrine Holsten_US
dc.identifier.bibsys131363115en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34740/2/Heiaas.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata