Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:15Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-12-14en_US
dc.identifier.citationSolbakk, Grethe Karin. Rådgivningsgruppe for lærerstudenter med matematikkangst. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34683
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Rådgivningsgruppe for lærerstudenter med matematikkangst. Det er vel ikke feil eller riktig svar her? Initiativet til masteroppgaven springer ut fra min interesse for fagfeltet matematikkangst og min dype bekymring for mennesker med matematikkangst i dagens utdanningssystem. Forskning innen nevropsykologi har gitt ny innsikt i fagfeltet og kan vise vei for pedagogiske tilnærminger i matematikk. Samtidig har også forskning vist at studenter med matematikkangst velger bort matematikkfag eller karrierer som innbefatter matematikk på grunn av matematikkangst. Fra pedagogens perspektiv viser forskning at pedagoger som har matematikkangst og som underviser i matematikk kan gi konsekvenser for elevene, og dette var utgangspunktet for igangsettelse av en rådgivningsgruppe. Lærerstudenter som selv hadde matematikkangst fikk gjennom masteroppgaveprosjektet tilbud om å være med i en rådgivningsgruppe. Målet var å se om rådgivningsgruppen gjennom forskende partnerskap kunne bidra til økt innsikt og kunnskap om matematikkangst, samt at deltagelsen kunne bidra til endring av studentenes forhold til matematikk og sitt syn på seg selv som eventuell matematikklærer. Innholdet i rådgivningsgruppen var informasjonsoverføring av forskning om matematikkangst, arbeid med egen mattehistorie og ulike strategier for å håndtere matematikkangst, fokus på matematikkfaget ut fra deltagernes behov, ulike matematikkaktiviteter og oppmerksomt nærvær, mindfulness, som metode. Resultatene viser at studentene fikk en økt innsikt i sin egen matematikkangst og økt forståelse for matematikkangst. Alle gir uttrykk for å ha fått endret sitt forhold til matematikk. Studentene visste ikke at det fantes et fagfelt innen matematikkangst før de ble invitert til å være med i gruppen, og flere gav uttrykk for lettelse av å oppleve at de ikke var alene med å kjenne på sine emosjonelle vanskeligheter knyttet til faget. De har gjennom å arbeide med sin egen mattehistorie fått en øket bevissthet på sin egen matematikkangst, og gjennom deltagelsen har de fått arbeidet med sitt eget emosjonelle forhold til matematikk samt forbedret sine matematikkferdigheter. Nyere forskning viser at å arbeide med de emosjonelle problemer gir mulighet for å bedre sitt forhold til matematikk raskere enn å regne mange oppgaver selv for å øke mestring i faget. Oppmerksomt nærvær, Mindfulness, er brukt som en av metodene i rådgivningsgruppen for å gi studentene et redskap for hjelp til selvhjelp. Mindfulness kan aktivere det parasympatiske nervesystemet og bidra til at angstreaksjoner gjennom det sympatiske nervesystemet blir beroliget. Studentene gir positive tilbakemeldinger for å ha fått et verktøy de kan bruke når de er i situasjoner hvor de opplever matematikkangst og det er forventet at de skal prestere. Studentene vil som fremtidige lærere ha fått en god innsikt i temaet matematikkangst og vil kjenne igjen problematikken og vil kunne være spesielt oppmerksom ovenfor sine fremtidige elever som er i ferd med å utvikle matematikkangst.nor
dc.description.abstractCounselling group for teacher students with math anxiety. There is no right or wrong answer here, is there ? The initiative for this master thesis comes from my interest in the field of math anxiety and my deep concern for people with math anxiety in today's educational system. Research in neuropsychology has given new insight into the subject matter and can show the way for pedagogical approaches to mathematics. In addition the research has shown that students with math anxiety avoid choosing math subjects or careers which include mathematics, because of math anxiety. From the pedagogical perspective, research shows that pedagogues with math anxiety who teach mathematics can have a negative impact on the pupils, and this was the basis for starting a counselling group. Teacher students who had math anxiety themselves received the offer of taking part in a counselling- group in connection with the master thesis project. . The aim was to see if the counselling group through a research partnership could contribute to increased insight and knowledge of math anxiety , and whether the participation could contribute to change in the students' relationship to mathematics and their view of themselves as potential math teachers. The content of the counselling was transference of information about research on math anxiety, work with their own math history and different strategies to handle math anxiety, focus on the subject of mathematics on the basis of the needs of the participants, various mathematical activities, and mindfulness as a method. The results show that the students gained increased insight into their own math anxiety and math anxiety in general. Everyone tells of having changed their relationship to mathematics. The students were not aware of the existence of a special field of math anxiety before being invited to join the group, and several of them expressed relief in experiencing that they were not alone in having emotional difficulties in connection with the subject. Through working with their own math history they have obtained an increased consciousness of their math anxiety, and through their participation they have worked on their own emotional relationship to mathematics in addition to having improved their math skills. Recent research shows that working with the emotional problems gives the possibility of improving one's relationship to mathematics faster than doing many math exercises to increase mastering of the subject. Mindfulness is used as one of the methods in the counselling group to give the students a tool of help for self help. Mindfulness can activate the parasympathetic nervous system and contribute to calming of anxiety reactions in the sympathetic nervous system. Students give positive feedback to having received a tool that they can use in situations in which they experience math anxiety and where they are expected to perform. The students will as future teachers have gained insight in the theme of math anxiety and will recognize the problem and be able to be especially aware of their future pupils who are about to develop math anxiety.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleRådgivningsgruppe for lærerstudenter med matematikkangst : Det er vel ikke feil eller riktig svar her?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-02-20en_US
dc.creator.authorSolbakk, Grethe Karinen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Solbakk, Grethe Karin&rft.title=Rådgivningsgruppe for lærerstudenter med matematikkangst&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33427en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo174400en_US
dc.contributor.supervisorKolbjørn Varmannen_US
dc.identifier.bibsys130678570en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34683/1/MasteroppgavexixspesialpedagogikkxGrethexSolbakk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata