Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:01:38Z
dc.date.available2013-03-12T12:01:38Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-10-24en_US
dc.identifier.citationBreivik, Tone Merethe Langlo. En komparativ studie av musikkfagets plass i L97, K06 og Læreplan for montessoriskolen, med hovedfokus på musikkfaget i montessoriskolen. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34608
dc.description.abstractDenne masteroppgaven, En komparativ studie av musikkfagets plass i L97, K06 og Læreplan for montessoriskolen, med hovedfokus på musikkfaget i montessoriskolen, og har til hensikt å ta for seg hvordan musikkundervisningen kan gjennomføres i henhold til montessoripedagogiske prinsipper. Masteroppgaven er basert på følgende problemstillinger: 1. Hvilke likheter og forskjeller er det i de tre læreplanverkene, Læreplanen av 1997 (L97), Læreplanverket for Kunnskapsløftet av 2006 (K06) og Læreplan for montessoriskolen av 2007 (LpM)? 2. Tilfredsstiller musikkdelen av Læreplan for montessoriskolen offentlige krav med tanke på kompetansemål? 3. Hvordan implementeres montessoripedagogisk teori i musikkfaget i Læreplan for montessoriskolen? Læreplanen av 1997 skal brukes for å gi et bredere grunnlag for å se hvorfor Læreplanverket for Kunnskapsløftet av 2006 og derigjennom Læreplan for montessoriskolen av 2007 har fått de utformingene som foreligger. Det anses som viktig å sette disse i en historisk kontekst ikke minst fordi montessoripedagogikken selv har en lang historie. Maria Montessori utarbeidet en metode i samarbeid med sine støttespillere, som tar for seg hele utviklingsforløpet fra barn til voksen, med sterk vektlegging av den kosmiske utdanningen og betydningen av helheten. For å forstå hva, hvorfor og hvordan et barn lærer, er det nødvendig å se på sentrale deler av litteraturen som foreligger. Videre er detaljeringsnivået i Læreplanen av 1997 og Læreplan for kunnskapsløftet meget forskjellig, hvilket er viktig å belyse. Konklusjonen skal trekkes på bakgrunn av blant annet analyser av de tre læreplanverkene, annen relevant litteratur, undervisningserfaringer og gjeldende lovverk.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn komparativ studie av musikkfagets plass i L97, K06 og Læreplan for montessoriskolen, med hovedfokus på musikkfaget i montessoriskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-02-18en_US
dc.creator.authorBreivik, Tone Merethe Langloen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Breivik, Tone Merethe Langlo&rft.title=En komparativ studie av musikkfagets plass i L97, K06 og Læreplan for montessoriskolen, med hovedfokus på musikkfaget i montessoriskolen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33340en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo170745en_US
dc.contributor.supervisorHallgjerd Aksnesen_US
dc.identifier.bibsys130664251en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34608/1/BreivikxTMLxMasteroppgavexEnxEnxkomparativxstudiexavxmusikkfagetsxplassxixL97xxK06xogxLpMxmedxhovedfokusxpxxmusikkfagetxixmontessoriskolen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata