Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-21T12:08:21Z
dc.date.available2013-03-21T12:08:21Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-10-12en_US
dc.identifier.citationFranzen, Elisabeth. En kvalitativ studie av brukeres subjektive opplevelser av behandlingsfilm om rus og tilstedeværelse . Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34566
dc.description.abstractUnge rusavhengige er i stor grad en stigmatisert gruppe som faller utenfor det ordinære samfunnet på mange områder (SAMHSA, 2010). Det å skulle gjøre en endring oppleves ofte som vanskelig fordi følelsen av skam og skyld i større grad er knyttet til personer med avhengighetsproblematikk (Luoma et al., 2008). Motivasjon for endring er ikke en enten eller faktor, men er mer noe som kommer og går og Stadiemodellen for endring (Prochaska og DiClemente, 1992) ansees ikke lenger for å være en god modell for å forklare hvorfor endring skjer (West, 2005). Gjennom aksept og tilstedeværelse kan ungdom vende oppmerksomheten mot mer positive aktiviteter (Luoma et al., 2012) og gjennom bruk av film med tematikk knyttet til normalisering og aksept kan man se på hvilke faktorer som er med å skaper endring. I denne kvalitative studien har jeg benyttet grounded theory som metode for å få en økt teoretisk forståelse for hvilke mekanismer som virker inn og hvilke effekt bruk av film som intervensjon har i en endringsprosess. Studien viste at bruk av film med fokus på normalisering, aksept og tilstedeværelse kan være hensiktsmessig. Ungdom med lav selvfølelse og høy selvinnsikt kan se ut til å ha bedre nytte av filmen og identifiserer seg i større grad med filmens innhold og tematikk.nor
dc.description.abstractYoung adult addicts remain a stigmatized group that falls through the cracks of society in a number of ways (AACAP, 2008). Feelings of guilt and shame are often present, making a commitment to change for this group difficult (Luoma et al., 2008). Motivation for change is not a stable characteristic of the person, but rather subject to fluctuations depending on various contextual factors. Through mindful and acceptance of feelings young adults enable more positive activities (Luoma et al., 2012). By means of DVD-based psychoeducation that aims to normalize the addictive experience, I have used a grounded theory method to obtain new knowledge regarding the mechanisms by which such film affects the change process. In this study I found preliminary support for use of a mindfulness-based, addiction specific DVD within addiction-treatment. Participants with low core-self feelings and high personal insight can likely make good use of the film, and identify with the DVD contents and major themes.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn kvalitativ studie av brukeres subjektive opplevelser av behandlingsfilm om rus og tilstedeværelse : selvinnsikt og selvfølelse som modererende elementeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-03-19en_US
dc.creator.authorFranzen, Elisabethen_US
dc.subject.nsiVDP:: 757en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Franzen, Elisabeth&rft.title= En kvalitativ studie av brukeres subjektive opplevelser av behandlingsfilm om rus og tilstedeværelse &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33245en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo170079en_US
dc.contributor.supervisorJohansen, Aynaen_US
dc.identifier.bibsys130852228en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34566/2/franzen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata