Hide metadata

dc.date.accessioned2013-06-27T10:33:46Z
dc.date.available2013-06-27T10:33:46Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-11-16en_US
dc.identifier.citationTeigen, Håkon Steinar Fiane. Biskop og Manikeer. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34549
dc.description.abstractAvhandlingen tar i bruk nyere sosiologiske verktøy for å utforske et tradisjonsrikt felt som ennå er preget av kontroverser; kristningen av Romerriket. Utgangspunktet er misjonen til den inntil nylig lite kjente manikeiske bevegelsen. I løpet av de siste par tiår har det dukket opp nye tekster med genuint manikeisk innhold fra arkeologiske utgravninger i Kellis i senantikkens Egypt. Avhandlingen benytter det nye materialet fra Kellis, samt andre funn av egyptisk-manikeisk materiale, for å belyse den vestlige manikeismens retorikk og sosiale kontekst. Den manikeiske misjonen analyseres deretter i lys av den bredere konkurranse om religiøs autoritet som utspilte seg i senantikkens Romerrike på 300 og begynnelsen av 400-tallet e.Kr. Her vil jeg fokusere på ett aspekt ved denne konkurransen, nemlig striden om askesen og dens potensial for tilegnelse av religiøs autoritet. Det argumenteres for at manikeernes misjon og skjebne var bundet opp med kampen om asketisk praksis, en kamp der den dominerende kristne kirke gikk av med seieren – og som den igjen kunne utnytte for å styrke sitt grep om religiøs autoritetnor
dc.description.abstractIn my theses I explore the "christianization of the Roman Empire" by employing modern sociological tools, and from the vantage-point of an until recently little-known religious movement: the Manichaeans. Recent excavations in the ancient Egyptian oasis-city of Kellis has produced a vast amount of documentary evidence for the social context of the Manichaeans. I analyze the missionary activity of the Manichaean church, their ideals and organization, by taking this new material into account, and combining it with liturgical-Manichaean material from Medinet Madi. My main concern is the role of asceticism in the Manichaean mission to the west. I consider the response of the Christian church-elites of the Roman Empire to this "intrusion," and what this response tells us about asceticism as a missionary tool, a way of gaining religious authority in late antiquity.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleBiskop og Manikeer : Manikeiske Asketer og Religiøs Autoritet i senantikkens Romerrikeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-06-20en_US
dc.creator.authorTeigen, Håkon Steinar Fianeen_US
dc.subject.nsiVDP::070en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Teigen, Håkon Steinar Fiane&rft.title=Biskop og Manikeer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33259en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo172580en_US
dc.contributor.supervisorKnut Ødegård, biveileder: Hugo Lundhaugen_US
dc.identifier.bibsys132189542en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34549/2/BiskopxogxManikeer.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata