Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-21T12:07:19Z
dc.date.available2013-03-21T12:07:19Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2013-01-04en_US
dc.identifier.citationDalby, Marius, , , , , , Wilberg, Lone Eriksdatter, , , , , , Sieh, Roy Beng Leong, , , , , , Forr, Thea, , , , , , Gjertsen, Kathrine, , , , , , Westlund, Benedicte, , , , , , . Kompetanseheving i kunnskapsbasert praksis blant primærleger. Prosjektoppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34508
dc.description.abstractBakgrunn. Kunnskapsbasert praksis, evidence-based clinical practice, er et viktig fundament for god medisinsk praksis. Allmennpraktikere jobber med et stort antall problemstillinger innen mange ulike fagfelt, og i en travel hverdag kan det være utfordrende å følge kunnskapsutviklingen. Denne oppgaven gjennomgår hvordan allmennleger holder seg oppdatert i dag. Videre diskuteres hvordan kunnskap ervervet fra arbeidet med å innføre kunnskapsbasert praksis i spesialisthelsetjenesten, kan videreføres til allmennpraksis. Kunnskapsgrunnlag. Vi har tatt for oss en omfattende rapport om kunnskapshåndtering i spesialisthelsetjenesten, Foretaksprosjektet, og supplert med annen tilgjengelig relevant litteratur om kunnskapsbasert praksis med vekt på allmennpraksis. I tillegg har vi diskutert med fagpersonell med relevant bakgrunn. Resultater. Via samtaler med praksisfeltet, egne erfaringer og tilgjengelig litteratur har vi fått en forståelse for dagens status i allmennpraksis. Gjennomgang av epikriser, kurs og seminarer, samt NEL er blant de viktigste kildene til faglig oppdatering. De viktigste motivasjonsfaktorene for oppdateringsaktiviteter var å lære noe nytt, forbedre praksis og samle poeng til resertifiseringen. Basert på forståelsen av dagens praksis har vi sett behov for endring. Vi har skissert et undervisningstilbud som søker å heve kompetansen og gjøre allmennlegene i stand til å drive kunnskapsbasert praksis på egenhånd. Fortolkning. Medisinsk kunnskap er i stadig utvikling og det kan være utfordrende å holde seg oppdatert i en travel hverdag i primærhelsetjenesten. Denne gjennomgangen viser til et omfattende prosjekt om kunnskapsbasert praksis i spesialisthelsetjenesten, hvor strategien for økt fokus på KBP er klar. Vi mener effektiv kunnskapshåndtering er nødvendig også i allmennpraksis, og vil bli stadig viktigere i årene som kommer. Denne oppgaven skisserer et pilotprosjekt som første ledd i et kvalitetsforbedringsprosjekt for allmennleger. Videre diskuteres mulige strategier for nasjonal implementering.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKompetanseheving i kunnskapsbasert praksis blant primærlegeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2013-03-20en_US
dc.creator.authorDalby, Mariusen_US
dc.creator.authorWilberg, Lone Eriksdatteren_US
dc.creator.authorSieh, Roy Beng Leongen_US
dc.creator.authorForr, Theaen_US
dc.creator.authorGjertsen, Kathrineen_US
dc.creator.authorWestlund, Benedicteen_US
dc.subject.nsiVDP::700en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Dalby, Marius&rft.au=Wilberg, Lone Eriksdatter&rft.au=Sieh, Roy Beng Leong&rft.au=Forr, Thea&rft.au=Gjertsen, Kathrine&rft.au=Westlund, Benedicte&rft.title=Kompetanseheving i kunnskapsbasert praksis blant primærleger&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Prosjektoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33273en_US
dc.type.documentProsjektoppgaveen_US
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.duo174863en_US
dc.contributor.supervisorPer Olav Vandviken_US
dc.identifier.bibsys130854131en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34508/4/ProsjektoppgaveKLoK.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata