Abstract
Dette er en sammenlignende studie av kvinner i 50-60-åringene og kvinner i 20-årene, og deres forhold til hår og hårfjerning. Innsamling av datamaterialet ble gjort ved bruk av fokusgruppeintervju, og analysert med Ann Swidler og Mary Douglas sine perspektiver. Prosjektets hovedformål er å finne ut hvordan kvinnene forholder seg til hår og hårfjerning på leggene og under armene. Delmålene er å kartlegge hvilke kulturelle repertoarer kvinnene bruker når de snakker om hår og hårfjerning på seg selv og andre, og hvordan de bruker hår i definisjoner av seg selv.
Kvinnene skiller hårfjerningspraksisen sin ut fra paramtrene synlighet og trygghet. I usynlige og trygge omgivelser er det ikke nødvendig å fjerne hår, men i synlige og utrygge omgivelser er det mer presserende. Kvinnene bruker et renslighetsrepertoar og et velværerepertoar, som innebærer henholdsvis en sterk og en svak moralsk plikt når de snakker om hår i usynlige og trygge omgivelser. Når kvinnene snakker om reaksjoner de har hatt på andre kvinners hår, bruker de godt voksne kvinnene et normalitetsrepertoar og de yngre kvinnene et naturlighetsrepertoar. Disse repertoarene har implikasjoner for legitimiteten av reaksjonene deres, ved at de godt voksne kvinnene anser reaksjoner på andre kvinners hår som legitime, mens naturlighetsrepertoaret til de yngre gjør enhver reaksjon illegitim.
Kvinnene bruker hår som middel i definisjoner av seg selv. Kvinnene i 50-60-årene konstruerer stereotypier som de tar avstand fra. Dette gjør at de fremstår som pragmatiske og normale, og forblir et usynlig referansepunkt. De stiller seg ikke kritiske til den hårløse normen, men ser det heller som et gode at de kan vise omgivelsene sine at de har overskudd til å ta vare på seg selv. Kvinnene i 20-årene har seg selv som eksplisitt referansepunkt ved å bruke et femininitetsrepertoar i definisjoner av seg selv, men til forskjell fra de godt voksne kvinnene, har de et ambivalent forhold til normens virke i deres liv.