Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:51:25Z
dc.date.available2013-03-12T12:51:25Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-10-23en_US
dc.identifier.citationAksnes, Stein Are. Ledelse ved nasjonale kompetansetjenester for sjeldne tilstander . Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34435
dc.description.abstractBakgrunn/ problemstilling: I Norge er det over flere år bygget opp et system med kompetansetjenester til personer med sjeldne tilstander og deres familie. De nasjonale kompetansetjenestene for sjeldne og lite kjente diagnoser og funksjonshemninger er organisert som spesialisthelsetjeneste, og tjenestene er nå under omorganisering. Hensikten med denne studien er å belyse utfordringer ved ledelse av de nasjonale kompetansetjenestene for sjeldne tilstander, med vekt på motivasjon og ledelse av kunnskapsmedarbeidere. Materiale & Metode: I denne studien søkes forståelse av aspekter innen ledelse av nasjonale kompetansetjenester, sett fra ledernes egen side. Det benyttes en kvalitativ forskningsdesign med semistrukturerte dybdeintervju og med abduksjon som forklarings- og forståelsesmodell. Dette kan sies å være en kombinasjon av induksjon og deduksjon, og innebærer en veksling mellom empiri og teori. Resultater: De nasjonale kompetansetjenestene for sjeldne og lite kjente diagnoser og funksjonshemninger fremstår som svært ulike, og informantene er ledere av høyst ulike virksomheter. Lederne opplever i stor grad sine ansatte som kunnskapsmedarbeidere, men det er varierende oppfatning om hva som ligger i dette. Særlig er informantene oppmerksomme på skillet mellom akademisk kompetanse og erfaringsbasert kunnskap. De har også særlig oppmerksomhet på tjenestenes helhetlige kompetanse. Faktorer knyttet til arbeidssituasjonen, klima og kultur på arbeidsplassen samt betydningen av endrede rammebetingelser fremstår som viktigste motivasjonshemmende faktorer. Direkte brukerrettet arbeidet, den individuelle faglige og personlige utviklingen, forhold knyttet til arbeidssituasjonen, klima og kultur samt forhold knyttet til brukermedvirkning fremstår som viktigste motivasjonsfremmende faktorer. Konklusjon: De nasjonale kompetansetjenestene for sjeldne og lite kjente diagnoser og funksjonshemninger er under stadig utvikling. Dette er i stor grad kompetansevirksomheter som baserer sine tjenester på de enkelte ansattes kompetanse samt den helhetlige, tverrfaglige kompetansen man besitter ved de enkelte sentre og forutsetningene virksomheten har til å utnytte den totale kompetansen. I videre ledelse av disse kompetansetjenestene kan utvikling av kompetanseregnskap, bevissthet rundt motivasjonstrekanten og utøvelse av kunnskapsbasert praksis være nyttige verktøy.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLedelse ved nasjonale kompetansetjenester for sjeldne tilstander : Hvordan motivere kunnskapsmedarbeidere?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-01-30en_US
dc.creator.authorAksnes, Stein Areen_US
dc.subject.nsiVDP::806en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aksnes, Stein Are&rft.title=Ledelse ved nasjonale kompetansetjenester for sjeldne tilstander &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33093en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo170659en_US
dc.contributor.supervisorJan Frich, Professor, MD PhD MHAen_US
dc.identifier.bibsys130551716en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34435/2/Master-Aksnes.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata