Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:28Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:28Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-11-13en_US
dc.identifier.citationVilland, Liv. Å lese for livet. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34352
dc.description.abstractTittel og problemstilling Å lese for livet. Hvordan gi elever som strever med å lese, god møter med skjønnlitterære tekster. En kvalitativ intervjustudie av lærere på grunnskolens mellomtrinn. Bakgrunn og formål "Det er vanlig å regne med at mellom 15 og 20 % av elevene i skolen har en eller annen form for vanske med å lese og skrive." (Stadler, 1994, Rygvold, 1999, KUF 1999 ref. i Kuldbrandstad, 2004, s. 236). Grunnene til vanskene med lesing og skriving er sammensatte. Avkodingsferdigheter, forståelsen av lest tekst og andre lærevansker som språk- og konsentrasjonsvansker påvirker leseferdighetene. Det samme gjør erfaring, motivasjon og engasjement for lesing. Å ha leselyst og leseglede handler om mer enn den umiddelbare gleden ved å ta del i en litterær verden, der fantasi og kreativitet får fritt utløp. Lesing av skjønnlitterære tekster kan gi innsikt i hva det er å være et menneske. Gjennom skjønnlitterære fortellinger kan leseren stimuleres til å tenke tanker om livet. Fortellingene utvider leserens forståelse av seg selv og sin forståelse for verden. "Når barnet finn meining i ein tekst, koplar det teksten til sitt eige liv. I teksten ser det sitt eige handlingsrom og kjenner igjen seg sjølv i dei fiktive figurane, anten det er personar, dyr eller fantasifigurar." (Mjør, Birkeland, & Risa, 2006, s. 222). Jeg ønsker å finne ut hvordan elever som strever med lesing kan oppnå gode møter med skjønnlitterære fortellinger. Hvordan stimulerer lærerne disse elevene til å lese, og hvordan legger de til rette for at elevene skal få opplevelser med skjønnlitterære tekster? Hvordan skaper læreren møter mellom eleven som strever med å lese og skjønnlitterære tekster som er tilpasset deres alder? Hvordan hjelper læreren dem til å reflektere over teksten i lys av sitt eget liv? Metode Med bakgrunn i problemstillingen, har jeg valgt en kvalitativ metode, der jeg har brukt forskningsintervju for å samle informasjon. Jeg har gjennomført tre semistrukturerte intervju av lærere som har undervist eller underviser i norsk på grunnskolens mellomtrinn. Jeg ønsker å få fram gode tiltak, derfor er informantene lærere som brenner for faget sitt. De har lang praksis og har en teoretisk bakgrunn ved at de har tatt videreutdanning i Lesing 2 i løpet av de siste årene. Analyse og drøfting av intervjuene har foregått som en hermeneutisk prosess, der datagrunnlag og teori har gjensidig påvirket hverandre. Siden jeg er godt kjent med forskningsfeltet har jeg også tatt med egne erfaringer i drøftingen der det har vært naturlig. Resultat Funnene i denne studien er sortert i to hovedkategorier. Den ene kategorien handler om hvordan lærere stimulerer elever som strever med å lese, til å bli motivert til å lese skjønnlitteratur. Informantene forteller at har fokus på lesing gjennom ulike leseprosjekt. I noen prosjekt leser elevene forskjellige bøker tilpasset leseferdighetene og interesser. I andre prosjekt er elevene delt i grupper etter nivå og leser den samme boka. Informantene mener også at å lytte til høytlesing kan motivere til mer lesing, samtidig som det gir elevene som strever med å lese, møte med skjønnlitterære tekster som de ikke har ferdigheter til å lese selv. Informantene mener at ved å veilede elevene til å velge bøker som er tilpasset deres leseferdigheter og leseinteresser blir elevene mer motivert til å lese. Informantene forteller hvor viktig det er å møte elevene der de er og gi dem tro på egne evner og mestring. I den andre hovedkategorien beskriver informantene hvordan de legger til rette for at elever som strever med å lese kan få oppleve skjønnlitterære tekster på tross av at de har vansker med å tilegne seg teksten ved å lese. Informantene forteller om høytlesing og bruk av litterære samtaler i hele klassen eller i grupper. Samtalene legger vekt på å hjelpe elvene til å få et nytt og utvidet syn på teksten, og de gir elevene mulighet for å relatere teksten til sitt eget liv. Informantene forteller også at de litterære samtalene utvikler empati ved subjektive meningsutvekslinger i en anerkjennende ramme. Informantene sier også noe om hvor viktig det er at læreren hjelper elevene til å forstå innholdet i teksten og å gi dem gode lesestrategier. Dette kan også hjelpe de elevene som strever med å lese til å bli mer motiverte til å lese.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleÅ lese for livet : Hvordan gi elever som strever med å lese, gode møter med skjønnlitterære fortellinger.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-01-17en_US
dc.creator.authorVilland, Liven_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Villand, Liv&rft.title=Å lese for livet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-33180en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo172241en_US
dc.contributor.supervisorBerit Helene Johnsenen_US
dc.identifier.bibsys130300241en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34352/4/aa_lese_for_livet_2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata