Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:15:26Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-10-17en_US
dc.identifier.citationSkorstad, Vilde Sem. Theory of Mind hos barn som er blinde. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34212
dc.description.abstractProblemstilling Tidligere forskning har spekulert i om barn som er blinde kan være forsinket i sin utvikling av «Theory of Mind». Vansker av denne typen sett sammen med annen atferd slik som stereotypier og ekkolali, har tidligere ført til at barn som er blinde har fått en autismediagnose. Hvorvidt denne typen vansker kommer av samme grunn hos barn som er blinde og barn med autisme har det blitt forsket mye på, og på bakgrunn av dette har jeg kommet til følgende problemstilling: Hvilken betydning har synet for utviklingen av «Theory of Mind» og hvordan kan dette påvirke barn som er blinde sin sosialisering og læring? Metode og materiale Avhandlingen er et teoretisk studie med gjennomgang av tidligere studier og teorier på feltet. Den tar utgangspunkt i funnene til McAlpine og Moore fra 1995 der de utførte en «false belief» test på en gruppe barn som var blinde. Litteratur om utviklingen av «Theory of Mind», språk, lek og sosialisering er sentral i denne sammenheng. Studier på andre barn, slik som barn som er hørselshemmede og barn med spesifikke språkvansker er interessante å ta med fordi det har blitt spekulert i om også disse barna kan ha vansker med utviklingen av en «Theory of Mind», i tillegg til barn med autisme. Materialet er i stor grad på engelsk. Resultater og konklusjon I de studiene som gjennomgås i denne oppgaven trekkes språk, sosialisering og lek frem som sentrale for utviklingen av en «Theory of Mind» hos små barn. Det fremheves forskjeller mellom på den ene siden barn med autisme og på den andre siden barn som er blinde, hørselshemmede eller har spesifikke språkvansker. I debatten om det er biologiske eller sosiale faktorer som påvirker tilegnelsen av «Theory of Mind» hos barn som er blinde nedtones den biologiske delen noe, mens de sosiale momentene fremheves som noe som kan være vanskeligere for barn som er blinde. Derfor trekkes de frem som påvirkende faktorer i utviklingen av «Theory of Mind» hos barn som er blinde.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTheory of Mind hos barn som er blindeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-01-21en_US
dc.creator.authorSkorstad, Vilde Semen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skorstad, Vilde Sem&rft.title=Theory of Mind hos barn som er blinde&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32929en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo170380en_US
dc.contributor.supervisorPeer Møller Sørensenen_US
dc.identifier.bibsys130320277en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34212/4/MasteroppgavenxDUOx-xVildexSkorstadx2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata