Abstract
Touch- og multi-touch-teknologi er relativt nytt og spennende, og interaksjon med slik teknologi blir stadig et større utforsket område. Utvalget av touch- og multi-touch-enheter har eskalert de siste årene, og multi-touch-bord er en slik enhet. Denne er laget for at mennesker skal kunne dele, lære og ta avgjørelser sammen, på en digital arbeidsflate. Hensikten med vår masteroppgave har vært å finne ut om, og på hvilken måte interaksjonen hos brukerne endres når man overfører et analogt gruppelæringsverktøy i papir, til en digital gruppevare på et
multi-touch-bord.
Innsamling av data til dette prosjektet ble utført ved hjelp av ulike etnografiske metoder som intervju, observasjon, og lyd- og videoopptak. Under utviklingen av designet for de digitale løsningene hadde vi fokus på brukerorientert design, og vi gjennomførte workshoper for å generere egne forskningsdata. Vi brukte også workshopene til å samle data for å utføre et kvasi-eksperiment.
Hovedfunnet i denne oppgaven er at det analoge verktøyet scorer høyere på alle punkter relatert til gjennomføringen av oppgavene. Vi finner signifikante forskjeller mellom den analoge og de digitale løsningene når det gjelder manipulasjon av fysiske og virtuelle objekter. De fysiske objektene i den analoge løsningen var signifikant lettere å håndtere i alle tilfeller. Teknologien bak den digitale løsningen derimot, interesserte og engasjerte brukerne mer enn den analoge papirløsningen gjorde. Dette viser at den analoge løsningen fortsatt gir brukerne den beste interaksjonen under oppgaver med flyttbare objekter, men den digitale løsningen vil, med videre utvikling og optimalisering, kunne være et godt alternativ i fremtiden.