Abstract
Diskusjonen har et stort læringspotensial, og blir hyppig benyttet som undervisningsmetode av samfunnsfaglærere. Diskusjonen har også en sentral plass i læreplanene i samfunnsfag. Derfor er diskusjonen som undervisningsmetode tema for denne oppgaven, der jeg forsøker å svare på følgende tre problemstillinger:
• P1: Hvordan forstår og bruker lærere og elever begrepet «diskusjon»?
• P2: Hvordan begrunner lærere at de bruker diskusjonen som undervisningsmetode?
• P3: Hvilket læringsutbytte opplever elevene at de får ut av diskusjonen som undervisningsmetode?
Oppgaven tar utgangspunkt i en idealtypisk forståelse av diskusjonen, som er utarbeidet med utgangspunkt i David Bridges (1979). Den idealtypiske diskusjonen forutsetter at deltakerne må være fredelige, rasjonelle, åpne og kritiske, og at diskusjonen er maktfri. Bruken av diskusjonen som undervisningsmetode kan begrunnes ut fra et konstruktivistisk læringssyn, språkets og kommunikasjonens sentrale funksjon i læringsprosesser, eller som et middel for å utvikle både kunnskaper og forskjellige ferdigheter hos elevene.
Problemstillingene er undersøkt ut fra en hermeneutisk vitenskapsforståelse og med et kvalitativt og fenomenologisk forskningsdesign. Dataene er blitt samlet inn gjennom å intervjue tre lærere med personlig intervju, og ni elever gjennom fokusgrupper.
Analysen viser at det som først og fremst skiller elevenes og lærernes forståelse og bruk av diskusjonsbegrepet, er at elevene har et tvetydig syn på formålet med diskusjonen. På den ene siden mener de, som lærerne, at formålet med å diskutere er å belyse emnet som diskuteres. Samtidig gir de uttrykk for at diskusjonen er en slags konkurranse der formålet er å «vinne». Dette kan ha didaktiske implikasjoner, fordi en debatt og en diskusjon kan gi forskjellig læringsutbytte. Først og fremst ved at diskusjonen har et større potensiale for å utvikle elevene demokratisk dannelse enn debatten.
Analysen viser videre at elevene først og fremst opplever at deres læringsutbytte av å diskutere, er at de får kunnskap om emnet. Dette mener også lærerne, men denne begrunnelse for å bruke diskusjonen, legger de ikke noen særlig stor vekt på. Lærerne fokuserer derimot mer på at elevene gjennom diskusjonen kan utvikle sine ferdigheter i å diskutere, og holdninger som innebærer at de forstår at verden ikke er svart/hvit.