Hide metadata

dc.date.accessioned2013-10-03T10:44:14Z
dc.date.available2013-10-03T10:44:14Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-02en_US
dc.identifier.citationLøvstuhagen, Anne Therese. Teaching literature in lower secondary school. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/34120
dc.description.abstractMålet med denne kvalitative undersøkelsen var å finne ut om undervisningen av engelskspråklig litteratur i niende klasse er basert på en tekstsentrert (ny-kritisk) eller en elevsentrert (leserens respons) tilnærming til litteratur. Undersøkelsen er basert på halvstrukturerte intervju med åtte lærere fra ungdomsskoler i Oslo, Akershus og Vest-Agder fylke, samt en innholdsanalyse av litterære oppgaver i fire lærebøker i engelsk for niende trinn. Dataene som ble samlet inn under intervjuene ble analysert i henhold til to kodesett. Et av disse var utledet fra forskning knyttet til anvendelsen av nykritikk og leserens responskritikk i undervisingen, mens det andre var utledet fra det innsamlede materialet. De litterære oppgavene ble analysert i henhold til fire kodingskategorier, som også var basert på den tidligere nevnte forskningen. Jeg undersøkte så hva de to datasamlingene antydet om den teoretiske tilnærmingen til undervisningen på niende trinn, samt graden av samsvar mellom disse. Funnene av denne undersøkelsen indikerer at undervisningen av engelskspråklig litteratur på niende trinn veksler mellom en tekstsentrert og en elevsentrert tilnærming, mens de litterære oppgavene i lærebøkene har en tendens til å være tekstsentrerte. Intervjuene avslørte at informantene ofte ikke var klar over at de vekslet mellom de to tilnærmingene, eller hva dette kunne innebære for elevenes forståelse og verdsetting av de litterære tekstene som blir undervist. I diskusjonen argumenterer jeg for at lærere, både når de planlegger og gjennomfører undervisning knyttet til litterære tekster, burde ta i betraktning at dette emnet blir undervist på en omfattende og variert måte. Fremfor alt argumenterer jeg for at de burde gjøre overgangene fra en tilnærming til en annen mye tydeligere og mer synlige for elevene. Dette vil gjøre det enklere for elevene å forstå hvilke former for respons og bidrag som forventes av dem i undervisningen og kanskje øke deres deltakelse og glede av litteratur.nor
dc.description.abstractThe present qualitative study examines whether the teaching of English language literature in the 9th grade is based on a text-centered (New Critical) or a student-centered (reader-response) approach to literature. It is based on semi-structured interviews with eight teachers in lower secondary schools in the Oslo, Akershus and Vest-Agder counties, and a content analysis of the literary tasks in four 9th grade English textbooks. The interview data was analyzed using two sets of codes. One of these was derived from research related to the practical application of New Criticism and reader-response theory in teaching, while the other was derived from the collected data. The literary tasks were analyzed according to four coding categories that were also based on the above-mentioned research. I then examined what the two sets of data showed about the theoretical orientation of the teaching in the 9th grade and explored the extent to which the two sets of findings were in agreement. The findings of this study indicate that the teaching of literature in the 9th grade alternates between a text-centered and a student-centered approach, while the literary tasks in the textbooks tend to be text-oriented. The interviews revealed that the informants were often not aware of their shifting between the two approaches, or of what this could mean for the pupils’ understanding and appreciation of the literary texts being taught. In the discussion I argue that teachers should take the comprehensive and varied manner in which literature is taught into consideration when planning and teaching literary texts. Above all, I argue that they should make the transitions from one approach to the other much clearer and more transparent for the pupils. This would make it easier for the pupils to understand what kind of responses and contributions are expected of them in the teaching of English literary texts, and perhaps increase their level of participation and their enjoyment of literature.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleTeaching literature in lower secondary school : Is the teaching of literature in the 9th grade based on the personal-response approach, or the reader-response approach to literature?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-09-27en_US
dc.creator.authorLøvstuhagen, Anne Thereseen_US
dc.subject.nsiVDP::010en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Løvstuhagen, Anne Therese&rft.title=Teaching literature in lower secondary school&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32726en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo157298en_US
dc.contributor.supervisorGlenn Ole Hellekjæren_US
dc.identifier.bibsys132881985en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/34120/2/Lxvstuhagen-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata